Reklama

Podlaski Zespół Parlamentarny chce, aby powstała droga ekspresowa z Raczek przez Augustów do Białegostoku

15/02/2022 15:39

W tej chwili droga Białystok – Augustów jest jedną z najbardziej obciążonych ruchem pojazdów ciężarowych tras w naszym kraju. Tak argumentują członkowie Podlaskiego Zespołu Parlamentarnego powołując się na badania Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. A to już wystarczający powód by zaapelować do rządu o budowę drogi ekspresowej, która poprawi bezpieczeństwo na tym odcinku krajowej ósemki.

Podlaski Zespół Parlamentarny skupia wszystkich parlamentarzystów z województwa podlaskiego. Powołany został zaraz na początku obecnej kadencji Sejmu, aby wspólnie, ponad podziałami, politycy mogli walczyć o istotne z punktu widzenia całego regionu inwestycje lub działania mające na celu rozwiązanie jakiegoś problemu. W tej chwili, choć w zasadzie już od dłuższego czasu, bolączką całego Podlasia jest wciąż niedostateczny system łączności komunikacji wewnątrz województwa, jak i z pozostałymi regionami. Choć sytuacja poprawia się w ostatnich latach, nadal brakuje najważniejszej arterii – Via Carpatii.

Trasa powoli powstaje na południe od naszego regionu i za chwilę będą ruszały prace już w naszym województwie. Ale tylko w południowej jego części. Północna część nie ma bowiem ustalonego definitywnie przebiegu. I tu powstało kilka propozycji, a jedną z ostatnich jest rozbudowa i przebudowa trasy z Białegostoku w stronę Knyszyna i dalej do Ełku. I mimo, że pojawił się pomysł poprowadzenia Via Carpatii również w stronę Augustowa oraz Sokółki, to najbardziej zaawansowane prace dotyczą ciągu drogi krajowej nr 65, czyli z Białegostoku przez Knyszyn i Grajewo do Ełku.

Oprócz argumentów przywoływanych we wcześniejszych wystąpieniach Podlaskiego Zespołu Parlamentarnego, potrzebę budowy drogi ekspresowej Białystok – Augustów – Raczki należy rozpatrywać także w kontekście funkcji i pierwotnego przebiegu trasy Via Carpatia im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego, twórcy jej koncepcji, zgodnie z którą miała ona łączyć kraje południowe z krajami bałtyckimi (Saloniki – Kłajpeda) i Skandynawią oraz prowadzić wzdłuż wschodniej granicy Polski od Barwinka, przez Lublin, Rzeszów, Białystok, Augustów, Suwałki do granicy z Litwą w Budzisku. Aby zrealizować deklarację łańcucką z 2006 roku, której sygnatariuszami byli ministrowie transportu Polski, Litwy, Słowacji i Węgier oraz wolę Prezydenta Lecha Kaczyńskiego, pomysłodawcy i patrona drogi Via Carpatia, należy przywrócić jej pierwotnie planowany i uzasadniony jej przyszłą funkcję i znaczeniem przebieg na terenie województwa podlaskiego, który został zmieniony z nie do końca wyjaśnionych i niezrozumiałych powodów” – czytamy w stanowisku Podlaskiego Zespołu Parlamentarnego.

W dalszej jego części znajduje się także informacja o tym, że aktualnie droga Białystok – Augustów jest w tej chwili jedną z najbardziej obciążonych ruchem tras w Polsce. Tak przynajmniej wynika z badań, jakie przeprowadziła Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Krajową ósemką na tym odcinku ma przejeżdżać nawet 5 tys. tirów na dobę. I jak wskazują podlascy parlamentarzyści, ten ruch jest 6 razy większy niż na drodze krajowej Nr 65 Białystok – Ełk.

Podlaski Zespół Parlamentarny podzielając stanowisko ekspertów i Ministra Infrastruktury, że drogi należy w pierwszej kolejności budować tam, gdzie są najbardziej potrzebne, oczekuje wzięcia pod uwagę przywołanych obiektywnych danych dotyczących natężenia ruchu, a także wniosków wynikających z opracowywanego aktualnie Studium Techniczno – Ekonomiczno – Środowiskowego drogi krajowej S16 na odcinku Ełk – Knyszyn oraz Raczki – Knyszyn wraz z analizą i prognozą ruchu oraz materiałami do wniosku o wydanie decyzji środowiskowej” – czytamy w stanowisku Zespołu przyjętym pod koniec stycznia tego roku.

Czy to oznacza rezygnację z przebudowy i realizacji ekspresówki z Białegostoku przez Knyszyn i Grajewo do Ełku? Niekoniecznie. A w zasadzie nie. Przebudowa tego szlaku przecież też jest potrzebna. Posłowie i senatorowie chcą jedynie, aby jak najszybciej została podjęta decyzja o zmianie rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie sieci dróg ekspresowych i uwzględnieniem w niej drogi Białystok – Augustów – Raczki. Ta droga łączyłaby się z krajową 61 i Via Balticą.

Trzeba też wiedzieć, że o budowę drogi ekspresowej z Białegostoku w stronę Suwałk po śladzie krajowej ósemki wnioskowali także mieszkańcy. Rok temu w zbiórkę podpisów pod petycją „Tak dla drogi ekspresowej Suwałki – Augustów – Białystok” zaangażowali się młodzi ludzie, mieszkańcy północnej części naszego regionu, między innymi z Suwałk i Augustowa. Zebrane podpisy w liczbie ponad 5,5 tys. następnie zawieźli osobiście do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Warszawie. Ponadto mieszkańcy w ramach konsultacji społecznych także wyrazili jasno swoje oczekiwania w tej sprawie. Czyli chcą budowy drogi ekspresowej z Białegostoku przez Augustów do Raczek.

- Serdecznie dziękujemy wszystkim mieszkańcom za wielkie zaangażowanie i mobilizację. Liczba podpisów pokazuje jak ważna dla całego województwa jest budowa ekspresówki przez Augustów. Jesteśmy przekonani, że wspólnie przybliżmy realizację tej trasy – mówił blisko rok temu Grzegorz Izbicki, jeden z inicjatorów petycji „Tak dla drogi ekspresowej Suwałki – Augustów – Białystok”.

Stanowisko zaś Podlaskiego Zespołu Parlamentarnego przyjęte w styczniu tego roku, praktycznie wyraża to samo, o co Zespół już postulował wcześniej, bo w czerwcu ubiegłego roku. Wówczas, bardzo krótko po przyjęciu stanowiska, w którym podlascy posłowie i senatorowie apelowali o budowę drogi ekspresowej Raczki – Augustów – Białystok, wiceminister infrastruktury Rafał Weber, przekazał, że parametry drogi Białystok – Augustów mają być podniesione do parametrów drogi ekspresowej. Rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie sieci autostrad i dróg krajowych jednak do tej pory nie uległo zmianie.

(Bernard Tymiński/ Foto: GDDKiA)

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo fakty.bialystok.pl




Reklama
Wróć do