
Na osiedlu Zielona Wzgórza w Białymstoku rozpoczęła się budowa przystanku kolejowego. W dwa lata wykonawca chce wybudować tam cztery perony i przejście podziemne. To część budowy międzynarodowej trasy kolejowej Rail Baltica.
Przystanek kolejowy Białystok Zielone Wzgórza ma powstać w pobliżu tunelu pod torami, który łączył pętlę autobusową u zbiegu ulic Zielonogórskiej i Hetmańskiej, z ulicą Octową. Teraz tunel został zamknięty dla przechodniów. Inwestor, czyli Polskie Linie Kolejowe, zapewnia, że piesi będą mieli do dyspozycji nowoczesne przejście podziemne pod torami.
- Będzie ono przede wszystkim wygodniejsze, bezpieczne i dobrze oświetlone – mówi Tomasz Łotowski z Polskich Linii Kolejowych. – Nowy tunel ma być szerszy i znajdą się w nim wejścia na perony nowego przystanku.
Miejsce budowy nowego przystanku kolejowego wybrano nie przypadkowo. Zbiegają się tu linie kolejowe z Warszawy, Ełku i Bielska Podlaskiego. Przystanek będzie więc traktowany jako miejsce przesiadkowe. Dlatego wykonawca zdecydował się na wybudowanie aż czterech peronów, dwóch przy linii kolejowej biegnącej w kierunku Warszawy i po jednym przy liniach do Bielska Podlaskiego i Ełku.
- Będą tam aż cztery nowe perony. Na te perony z nowego tunelu będzie się można dostać dzięki schodom i pochylniom. To będzie również takie miejsce, w którym osoby dojeżdżające np. do pracy czy szkoły w Białymstoku będą miały łatwą możliwość przesiadki na transport miejski – powiedział Tomasz Łotowski.
Przystanek będzie obsługiwał podróżnych z osiedla Zielone Wzgórza i Nowe Miasto w Białymstoku. Z założenia mają się tu zatrzymywać wszystkie pociągi, kursujące na trasach lokalnych jak i dalekobieżne.
- Bardzo dobrze – mówi spotkana przez nas kobieta. – Nie trzeba będzie jechać specjalnie na dworzec kolejowy tak jak teraz.
Prace przy budowie tunelu i nowego przystanku Białystok Zielone Wzgórza potrwają dwa lata. Również wtedy ma się zakończyć modernizacja całej linii kolejowej z Białegostoku do Warszawy.
- Trwająca modernizacja na odcinku Czyżew – Białystok zakłada przebudowę jeszcze 11 przystanków, 6 stacji, i 70 kilometrów torów – mówi Tomasz Łotowski z PLK. – Budowane są również wiadukty nad torami w ciągach ważniejszych dróg – dodaje.
Budowa Trasy Rail Baltica zakłada całkowitą przebudowę terenu stacji kolejowej w Białymstoku. Już teraz zamknięty został dla podróżnych pierwszy i drugi peron. Na początku maja perony zostaną rozebrane i wybudowane od nowa. Co ciekawe, powstanie też zupełnie nowy peron, od strony dworca autobusowego. Z przestrzeni dworca znikną też kładki nad torami. Jako pierwsza rozebrana zostanie kładka od strony ulicy Św. Rocha. Wszystkie perony na stacji kolejowej w Białymstoku będą zadaszone i połączone przejściem podziemnym. Zmieni się całkowicie układ torów na stacji. Kolej zaczęła również budowę centrum sterowania ruchem pociągów. To oznacza, że ruch w obrębie całego województwa nie będzie już sterowany ręcznie, a będzie go nadzorował system komputerowy.
Budowa trasy RailBaltica, która z założenia ma połączyć kraje nadbałtyckie z zachodem Europy trwa od kilku lat. Przebudowa odcinka z Czyżewa do Białegostoku ma kosztować 3 miliardy 400 milionów złotych. Większość środków to pieniądze unijne. Przebudowany został już odcinek z Warszawy do Czyżewa. Co to oznacza dla mieszkańców Białegostoku? Przede wszystkim krótszą podróż do stolicy kraju, bo przejazd pociągu na odcinku Białystok – Warszawa będzie trwał półtorej godziny, a pociągi pojadą z prędkością od 160 nawet do 200 km/h.
W dalszym etapie ma być modernizowany szlak kolejowy z Białegostoku do Ełku. Dobudowany tam zostanie drugi równoległy tor.
Prace przy budowie tunelu, jak też i nowego przystanku Białystok Zielone Wzgórza potrwają do 2023 roku. Również wtedy ma się zakończyć modernizacja całej linii kolejowej z Białegostoku do Warszawy. Po zakończeniu prac do Warszawy powinno się móc dojechać w półtorej godziny.
(maryjan/ Foto: PKP PLK)
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie