Reklama

Prawdziwą dostępność rowerową sprawdzał Rowerowy Białystok

02/09/2018 10:33

Rowerowy Białystok zbadał czy jazda rowerem po stolicy Podlasia jest tak wygodna jak deklaruje to Urząd Miejski. Według urzędników białostockimi drogami dla rowerów da się dojechać niemal wszędzie. Opublikowany raport Rowerowego Białegostoku temu przeczy.

Rowerzyści mają do dyspozycji szybkie i wygodne trasy do centrum tylko z dwóch osiedli – Sienkiewicza i Skorup. Co z pozostałymi? Jeżeli jakieś drogi dla rowerów docierają do nich w ogóle, to prowadzą okrężną trasą lub są nieprzejezdne. Członkowie stowarzyszenia wybrali 20 punktów reprezentujących początek trasy i sprawdzili czy da się z nich dojechać rowerem do centrum.

Rowerzyści nie są w swoim osądzie bardzo rygorystyczni – trasa nie może wymagać zsiadania z roweru, musi być bezpieczna (bez szybkiego i intensywnego ruchu samochodowego) i nie może być dłuższa od odległości w linii prostej o więcej niż 30%. Ile tras spełnia te warunki? Dwie, czyli 10 procent wszystkich badanych dojazdów.

Wynik rozczarowuje, zwłaszcza, że magistrat od początku tego wieku wybudował ponad 130 kilometrów dróg dla rowerów. Dlaczego tak się dzieje? Znaczna część odcinków istniejących dróg dla rowerów marnuje się przez pojedyncze przeszkody – np. brakujący przejazd przez skrzyżowanie, nieprzejezdny wiadukt czy przejście podziemne. Nowa infrastruktura rowerowa nie powstaje tam gdzie jest najbardziej potrzebna, ale tam gdzie najłatwiej ją wybudować. Dlatego o ile białostockie drogi rowerowe sprawdzają się podczas rekreacyjnych przejażdżek do parku, to rowerem do pracy czy szkoły jeździ dużo mniej białostoczan niż by mogło.

Niestety miasto buduje kolejne kilometrów ścieżek na przedmieściach i terenach rekreacyjnych, a powinno skupić się na inwestycjach umożliwiających przejazd rowerem przez wąskie gardła.

W najbliższych tygodnia przyjrzymy się wskaźnikom, które są zwykle pomijane mimo, że faktycznie oddają wygodę korzystania z roweru w Białymstoku:

- dostępność śródmieścia z Białostockich dzielnic,

- przejezdność samego śródmieścia,

- natężenie oraz wypadkowość ruchu rowerowego.

Pierwszy wskaźnik, który przedstawiamy dzisiaj, ocenia sieć tras rowerowych pod kątem najważniejszych potrzeb (dojazd do centrum) i problemów (brak ciągłości). Dla zwykłego rowerzysty istotne jest, czy może bezpiecznie i wygodnie dojechać na rowerze z punktu A do B (np. z domu do pracy), a mimo ciągłego przyrostu kilometrów, spójność białostockiej sieci rowerowej wciąż kuleje. Tymczasem trasa rowerowa jest tak dobra jak jej najsłabsze ogniwo!

Skąd?

Łącznie w całym Białymstoku wybraliśmy 20 punktów charakterystycznych (lokalne centrum, ważny węzeł komunikacyjny), stanowiących zgrubne przybliżenie rozkładu gęstości zaludnienia. Następnie przeanalizowaliśmy możliwość dojazdu rowerem z tych punktów do centrum.

Dokąd?

Za punkt centralny przyjęliśmy Rynek Kościuszki.

Cały raport jest dostępny tutaj: http://rowerowybialystok.pl/art/jak-bardzo-rowerowy-jest-bialystok-dostepnosc-srodmiescia.

(Rowerowy Białystok/ Foto: BL)

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo fakty.bialystok.pl




Reklama
Wróć do