Reklama

Przybędzie paczkomatów. Wchodzi ostra konkurencja

26/04/2019 10:35

Paczkomaty zrewolucjonizowały rynek dostarczania przesyłek. Dziś właściwie monopolistą w Polsce jest firma In Post, która posiada prawie 5 tys. urządzeń w całym kraju. Wkrótce to ma się zmienić, ponieważ do gry wkracza najgroźniejszy jej konkurent – Poczta Polska, ale też swoje paczkomaty zamierza postawić DHL.

Z paczkomatów obecnie korzystają tysiące Polaków. To bardzo wygodne urządzenia. Wygodne zwłaszcza dla osób zapracowanych, które nie siedzą w domu czekając na listonosza lub kuriera, ani nie chcą biegać na pocztę po odbiór przesyłki, albo zwyczajnie chcą mieć komfort odbierania paczek, kiedy im czas na to pozwala. Paczkomaty sprawdziły się i wiadomo już, że usługa będzie się rozwijała, ponieważ coraz więcej rzeczy zamawiamy sobie przez internet, nie wychodząc w ogóle z domu lub biura.

Ten trend wyczuła już kilka lat temu firma In Post, która zaczęła montować urządzenia w różnych miejscach. I okazało się, że był to strzał w dziesiątkę. Trudno się dziwić, że konkurencja widzi duże zainteresowanie paczkomatami, więc też chce mieć swoje. Do gry wkracza tu duży podmiot, jakim jest Poczta Polska. Tyle, że Poczta nie będzie realizowała samodzielnie takiej inwestycji. Jak dowiedziała się „Rzeczpospolita" – zbuduje ona własną sieć.

Między innymi w kooperacji z duńską firmą SwipBox, Orlenem oraz Allegro. Jeszcze w tym roku ma ona liczyć minimum 200 urządzeń, w których będzie można odebrać paczkę z e-zakupami” – podaje Rzeczpospolita.

Paczkomaty Poczta Polska chce także umieszczać w swoich punktach i w sklepach Biedronka – ma ich być tylko w tym roku około 200, a w kolejnych latach urządzenia Poczta chce umieszczać w Lidlach oraz Carrefourach. Szacuje się, że powstanie ich nawet 500 w całym kraju. Wszystko dlatego, że klienci cenią sobie wygodę odbierania przesyłek w dowolnym czasie.

Do montażu urządzeń w postaci paczkomatów Poczta Polska wytypowała na razie siedem aglomeracji w Polsce. Jednak lokalizacje te są póki co objęte tajemnicą. Jeśli się przyjmą, paczkomaty mają się pojawić w kolejnych dużych miastach w naszym kraju. Z zapowiedzi wynika, że będą to urządzenia wewnątrz pomieszczań, np. sklepowych, jak też i zewnętrzne – takie mają być na stacjach Orlen lub przy budynkach pocztowych.

Paczkomaty ułatwią znacznie pracę kurierów, którzy dostarczą przesyłki wyłącznie do paczkomatów a nie do klientów pod drzwi. I jak się okazuje, takie urządzenia to nie tylko wygoda dla klienta, ale również oszczędność – między innymi na pracy kurierów. Już dziś notuje się spore kłopoty, ponieważ brakuje rąk do pracy.

- To zdecydowanie bardzo rozwojowy rynek. Rosnąca liczba użytkowników i ich pozytywne oceny potwierdzają, że to dobry kierunek dla dalszych inwestycji. Rok do roku liczba przesyłek obsługiwanych w naszych punktach rośnie ponad sześciokrotnie – wyjaśnia „Rzeczpospolitej” Maciej Dudek, kierownik ds. sieci punktów dostępu DHL Parcel, która także chce uruchomić paczkomaty.

Z ostatnich badań rynku wynika, że Polacy polubili paczkomaty. Korzysta z nich ponad 50 proc. z tych, którzy odbierają przesyłki. I z tego grona aż 81 proc. nie wyobraża sobie, aby paczkomaty miały kiedykolwiek zniknąć, co oznacza, że są zadowoleni z takiej formy dostarczania i odbierania przesyłek. W tej sytuacji nie dziwi więc zainteresowanie dużych firm w montażu paczkomatów w różnych miastach w Polsce.

(Agnieszka Siewiereniuk – Maciorowska/ Foto: BI-Foto)

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo fakty.bialystok.pl




Reklama
Wróć do