Reklama

Rail Baltica coraz bliżej

29/07/2017 10:42

Rozpoczął się kolejny etap prac, które mają dostosować obecne linie kolejowe do projektu Rail Baltica. To transeuropejski korytarz kolejowy łączący Berlin z Helsinkami i przebiegający przez Warszawę. Obecnie PKP PLK podpisały umowę na realizację odcinka Sadowne - Czyżew. A co z pozostałą częścią Rail Baltica na trasie Warszawa - granica państwa?

PKP Polskie Linie Kolejowe kilka dni temu podpisały umowę na realizację odcinak Sadowne – Czyżew. Budowa ma zostać zakończona najpóźniej do końca września 2019 roku. To już drugi etap modernizacji linii nr 6. Równocześnie do tych prac, prowadzione będą projekty  odcinka Czyżew – Białystok. Ten odcinek ma zostać zakończony w 2020 roku. Co się będzie działo z dalszymi odcinkami Rail Baltiki?

Jak na razie zakończono prace na tylko odcinku z Rembertowa do Sadownego. Z końcem 2017 roku, wraz ze zmianą rozkładu jazdy pociągi pojadą z docelową prędkością 160 km/h. W 2019 rozpoczną się prace nad rozpoczęciem inwestycji na trasie Białystok - Ełk. W tym samym czasie ma być też modernizowana trasa  Szczytno – Pisz – Ełk. A w 2020 roku kolejna inwstycja rozpocznie się na odcinku Korsze - Ełk. Tam pociągi z szybkością 160 kilometrów na godzinę pomkną dopiero w końcu 2021.

Ostatni odcinek Rail Baltiki: Ełk - granica kraju zostanie zmodernizowany i dobudowany zostanie 2 tor. Docelowo pociągi mają tam osiągnąć 160 km/h. I to będzie najtrudniejsza część inwestycji: przebudowan: Ełk – Trakiszki będzie najkosztowaniejszy i najbardziej wymagający pod względem technicznym. Powód? Geometria torów, nie pozwala na tej trasie na uzyskania wyższych prędkości niż pomiędzy 70 a 120 km/h budując w śladzie istniejącej linii. Konieczne zatem będzie wykonanie nowego studium wykonalności, które określi obszary inwestycji. Zadanie na pewno będzie się wiązało z wykupami gruntów, znaczną zmianą przebiegu osi toru. Będzie to najtrudniejszy odcinek i najbardziej kosztowny. Według szacunków, przystosowanie go do 160 km/h może kosztować nawet 2,5 mld zł. Realne rozpoczęcie prac na linii Ełk – Trakiszki mogłoby się zacząć w 2022 roku. Jako że inwestycja wiązać się będzie z budową 100 km torowisk w nowym zupełnie śladzie, to trzeba liczyć, że realizacja zajmie ok. 3 lata.

(PS/ Foto: BI-Foto)

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo fakty.bialystok.pl




Reklama
Wróć do