
Latanie samolotem po Polsce jest dwa razy tańsze w porównaniu do innych środków transportu. Zaledwie 78 zł kosztował we wrześniu lot w obie strony z Krakowa do Gdańska. Za prawie 7 godzin dłuższą podróż pociągiem Inter City na tym samym odcinku trzeba było zapłacić 178 zł. W tak korzystnej cenie można latać na 12 trasach w Polsce. Niestety, wciąż na tych lotniczych trasach nie ma Białegostoku, w żadnym kierunku.
Jedno jest pewne, podróże lotnicze to obecnie najbardziej bezpieczny i najszybszy sposób przemieszczania się. Każdego dnia i nocy niebo jest zatłoczone maszynami latającymi, które przewożą tysiące ludzi po całym świecie. Nawet w Polsce coraz więcej osób wybiera samolot niż pociąg czy samochód. Głównie dlatego, że jest szybko. Gdyby z Białegostoku ktoś chciał dojechać samochodem na przykład do Krakowa, musiałby zarezerwować około 8 godzin. Czy pociągiem jest szybciej? Nie bardzo. To porównywalny czas podróży. Ale samolot pokonałby tę samą trasę w około godzinę. To dlatego tak wiele ludzi decyduje się na loty. Nawet za cenę droższych biletów.
Ale bilety lotnicze już wcale nie są drogie. Kosztują coraz mniej. Jeśli kupujemy z odpowiednio dużym wyprzedzeniem, podróż z jednego końca Polski na drugi, pochłonie na pewno mniej czasu, ale i mniej pieniędzy. Jak podaje w swoim ostatnim raporcie serwis rankomat.pl ceny lotów we wrześniu kształtują się następująco:
Kraków – Gdańsk 78 zł;
Wrocław-Gdańsk 87 zł;
Szczecin-Kraków 100 zł;
Gdańsk-Kraków 113 zł;
Kraków-Szczecin 122 zł;
Gdańsk-Wrocław 141 zł.
Na dodatek są to ceny uwzględniające bilety w obie strony. Ale, jak wspomnieliśmy – bilety muszą być kupione z dużym wyprzedzeniem. Z tym, że jeśli wiemy, że mamy na przykład pod koniec listopada polecieć do znajomych czy rodziny na drugi koniec Polski, to rezerwacja i kupno biletu lotniczego opłaca się.
Mieszkańcy województwa podlaskiego wciąż jednak nie mogą korzystać z takich usług transportowych. Brak lotniska w kolejnych latach będzie niestety doskwierał jeszcze bardziej niż w tej chwili. Bo dziś latanie samolotem nie jest żadną fanaberią, tylko jeszcze jedną opcją środka transportu zbiorowego. W krajach zachodnich często samolotem dojeżdża się do pracy i po pracy samolotem wraca się do domu.
Często można usłyszeć takie argumenty przeciwko budowie portu lotniczego w naszym regionie, że wystarczy nam szybka kolej lub wybudowana niedawno trasa szybkiego ruchu do Warszawy. Ale jeśli doliczymy do tego czas podróży i koszt paliwa lub biletu kolejowego, to polecamy spojrzeć raz jeszcze na dane serwisu rankomat.pl zawierające koszty biletów lotniczych w dwie strony.
Co więcej, polskie porty lotnicze rozbudowują się, bo i chętnych do latania jest zdecydowanie coraz więcej z roku na rok. Nie ma się więc co dziwić, że bilety są tak tanie, gdy się kupuje je z wyprzedzeniem. Przewoźnikom dają one gwarancje, że nie będą stały generując koszty, tylko pracowały i zarabiały na przewożeniu ludzi.
Planowane rozbudowy lotnisk w Polsce dotyczą między innymi Gdańska, Olsztyna, Lublina czy Katowic. W innych miastach albo już rozbudowano port, albo – jak w przypadku Warszawy i to zarówno lotniska Modlin, jak i Chopina, inwestycja jest zblokowana z uwagi na planowaną budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego w gminie Baranów, zlokalizowaną między Warszawą a Łodzią.
(Agnieszka Siewiereniuk – Maciorowska/ Foto: pixabay.com/ landing)
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie