
Mieszkańcy Niewodnicy Kościelnej korzystają już z bezkolizyjnego skrzyżowania i bezpiecznie przejeżdżają pod linią kolejową Warszawa - Białystok. Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych usprawnia ruch pociągów i samochodów oraz umożliwia wygodniejsze codzienne dojazdy mieszkańcom podbiałostockich miejscowości. Budowa jest dofinansowana ze środków unijnego instrumentu CEF "Łącząc Europę".
Od 15 listopada 2023 r. w Niewodnicy Kościelnej w gminie Turośń Kościelna bezpiecznie i wygodnie można przejechać pod torami linii kolejowej Warszawa - Białystok. Mieszkańcy korzystają z nowego tunelu - jest jezdnia po jednym pasie ruchu w każdą stronę, chodnik i ścieżka rowerowa. Nie trzeba już będzie czekać przed zamkniętymi rogatkami przejazdu kolejowo - drogowego. Inwestycja objęła także przebudowę układu drogowego na łącznej długości 600 m. Komunikację usprawnia nowe rondo oraz przebudowane odcinki ulic Kościelnej i Dąbrowskiego.
Dzięki inwestycjom PKP Polskich Linii Kolejowych SA zwiększa się również bezpieczeństwo w ruchu kolejowym i drogowym. Tunel w Niewodnicy Kościelnej jest ważny dla mieszkańców okolicznych miejscowości, bo to trasa ich codziennych dojazdów - zarówno koleją, jak i samochodami. W taki sposób modernizacja linii Rail Baltica przekłada się na jakość życia. Budujemy pozycję kolei jako ekologicznego i bezpiecznego środka transportu, co jest możliwe dzięki efektywnemu wykorzystaniu środków z instrumentu CEF Łącząc Europę - powiedział Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
Modernizacja odcinka Czyżew - Białystok na międzynarodowej trasie Rail Baltica przynosi coraz więcej wymiernych korzyści. Mieszkańcy powiatu białostockiego zyskują bezpieczne, bezkolizyjne skrzyżowania oraz wygodne i dostępne dla wszystkich stacje i przystanki. Inwestycje PLK SA nie ograniczają się wyłącznie do kolei, ale zmieniają także otoczenie międzynarodowej linii dzięki budowie nowych obiektów i dróg dojazdowych - powiedział Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych.
Nowy tunel to element większego rozwiązania komunikacyjnego, które PLK przygotowują w Niewodnicy Kościelnej. W sąsiedztwie modernizowany jest przystanek kolejowy - gotowy jest jeden nowy peron, postępują prace przy budowie drugiego. Z tunelu do peronów prowadzić będą schody i pochylnie oraz chodniki dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Wybudowany zostanie także parking na 20 miejsc. Po zakończeniu wszystkich prac mieszkańcy zyskają bezpieczny dostęp do kolei i możliwość wygodnej przesiadki na pociągi.
Budowa tunelu w Niewodnicy Kościelnej rozpoczęła się we wrześniu 2022 r. Budżet budowy obiektu wraz z przebudową sąsiadujących ulic to 17 mln zł netto. Obiekt wraz z towarzyszącą infrastrukturą drogową przekazany został w zarząd powiatu białostockiego.
Otwarcie tunelu w Niewodnicy Kościelnej umożliwi wykonawcy kontynuację robót w pobliskich Trypuciach. Dotychczasowy przejazd kolejowo - drogowy zostanie zamknięty dla ruchu samochodowego, a w jego miejscu zaplanowana jest budowa przejścia podziemnego. Trasa objazdu została oznakowana i uzgodniona z zarządcą drogi oraz policją. Niedogodności dla kierowców nie potrwają długo, gdyż zbliża się termin zakończenia prac przy budowie wiaduktu drogowego w Trypuciach.
Inwestycja Rail Baltica w znaczący sposób poprawi komunikację i ułatwi podróże mieszkańców dwóch podbiałostockich gmin - Turośni Kościelnej i Choroszczy. Na terenie gminy Turośń Kościelna modernizowane są przystanki kolejowe w Bojarach, Trypuciach i Niewodnicy Kościelnej. W Baciutach w miejsce przystanku powstaje stacja kolejowa, która usprawni ruch pociągów na odcinku Białystok - Łapy. Na terenie gminy Choroszcz znajduje się przystanek Klepacze - tutaj postępują prace przy modernizacji peronów oraz sąsiadującego z nimi wiaduktu kolejowego.
Łącznie na podlaskim odcinku linii Rail Baltica Czyżew - Białystok powstanie 25 dwupoziomowych skrzyżowań - wiaduktów i tuneli. W budowie pozostaje 17 obiektów, z których większość będzie gotowa do końca tego roku. Inwestycja prowadzona jest w ramach projektu "Prace na linii E75 na odcinku Czyżew - Białystok". Wartość prac to prawie 3,4 mld zł, zakończenie większości prac zaplanowano do końca 2023 r., na stacji Łapy i Białystok na 2024 r.
(PW)
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie