Reklama

Wyczekiwana decyzja lokalizacyjna już jest. Ogromna inwestycja kolejowa coraz bliżej

06/03/2020 18:13

Na początku tego roku informowaliśmy, że szykuje się nam potężna inwestycja kolejowa, która zmieni dość znacznie wygląd i funkcjonowanie co najmniej dwóch osiedli w Białymstoku: Nowe Miasto i Zielone Wzgórza. Od tego czasu proces inwestycyjny nabrał tempa. Wojewoda Podlaski właśnie podpisał decyzję lokalizacyjną, dzięki której spółka kolejowa będzie mogła już ubiegać się o decyzję o pozwolenie na budowę.

Nie tylko dworzec główny w Białymstoku i jego otoczenie będzie wyglądać inaczej. Dość duże zmiany zajdą jeszcze w innych punktach naszego miasta, gdzie przebiegają tory kolejowe. Najwięcej zaplanowano ich na osiedlu Zielone Wzgórza. Ta sypialniana dzielnica naszego miasta oprócz autobusów miejskich zyska stację kolejową, z której będzie można korzystać również w celach poruszania się po Białymstoku. Na przykład będzie można dojechać nią do dworca głównego lub na Nowe Miasto, gdzie od niedawna funkcjonuje nowy przystanek. Na Zielonych Wzgórzach powstanie nie tylko nowa stacja, ale pojawią się również trzy nowe perony.

Spółka kolejowa, która będzie realizowała tę inwestycję już kilka miesięcy temu podjęła starania o decyzję lokalizacyjną. Bez niej nie byłoby możliwe wystąpienie o kolejny ważny dokument – czyli decyzję o pozwolenie na budowę. W czwartek, 13 lutego, wojewoda podlaski podpisał tę pierwszą, decyzję lokalizacyjną inwestycji, która dotyczy modernizacji 6-kilometrowego odcinka trasy kolejowej Czyżew – Białystok. Jest to element międzynarodowej trasy Rail Baltica i jednocześnie zielone – jak wspomnieliśmy – światło dla inwestora – PKP PLK S.A., który może ubiegać się o pozwolenie na budowę.

- Te rozwiązania techniczne (opisane zostały w dokumentacji – dop. red.) pozwolą na to, że ruch będzie szybszy, bezpieczniejszy i dostosowany do standardów obsługi pasażerów na poziomie XXI wieku – zaznaczył Bohdan Paszkowski, wojewoda podlaski.

Zmodernizowany odcinek bowiem ma być zrealizowany w taki sposób, aby po zakończeniu prac pociągi pasażerskie mogły się poruszać po nim z prędkością 200 km/h, zaś pociągi towarowe z prędkością 120 km/h. Fragment, który podlegać będzie modernizacji torowisk i ich otoczenia rozpoczną prace przy stacji Białystok Wiadukt na Nowym Mieście, a zakończą w rejonie ulicy Sitarskiej na osiedlu Białostoczek.

Duże zmiany zajdą także na samym dworcu głównym. Znikną tam przede wszystkim perony naziemne, bo zostaną wykonane zgodnie ze współczesnymi standardami bezpieczeństwa perony podziemne. Pojawią się także nowe urządzenia – jak zadaszenia peronów, ale też inwestycja będzie zrealizowana w sposób przyjazny dla osób z ograniczeniami ruchowymi. Do tego znikną, jak już informowaliśmy na naszych łamach, potężne kładki nad torami, które były postrachem niemal wszystkich chodzących po nich.

Niebawem ma zostać wyłoniony wykonawca inwestycji. Jak przewiduje spółka PKP PLK, prace mają potrwać około trzech lat. W tym czasie nie są planowane żadne wyłączenia torów, więc ruch ma odbywać się bez większych utrudnień.

(Agnieszka Siewiereniuk – Maciorowska/ Foto: gov.pl)

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo fakty.bialystok.pl




Reklama
Wróć do