Reklama

Założenie tego profilu to już konieczność. Wyjaśniamy, jak to zrobić

27/12/2022 18:09

Konto na PUE ZUS ma już 10,8 mln osób. Właściciele nawet małych firm, którzy zgłaszają do pięciu ubezpieczonych, a do tej pory nie mieli obowiązku posiadać takiego konta, do 30 grudnia tego roku muszą również założyć profil na Platformie Usług Elektronicznych.

Taki profil możemy założyć samodzielnie, a system poprowadzi nas krok po kroku. Trwa to zaledwie kilka minut. Warto pamiętać o tym, że konto na PUE ZUS zakładane jest zawsze dla osoby fizycznej.

Płatnik składek - osoba fizyczna, może założyć profil dla siebie lub udzielić pełnomocnictwa innej osobie, np. księgowej lub pracownikowi biura rachunkowego. Pełnomocnictwo, w którym mocodawca upoważnia pełnomocnika do dostępu do PUE do roli płatnika, można złożyć osobiście w placówce ZUS, wysłać pocztą lub przesłać elektronicznie za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych ZUS z wykorzystaniem formularza ZUS PEL.

Przedsiębiorcom, którzy prowadzą działalność jako osoby fizyczne, system automatycznie przypisze rolę płatnik do konta PUE ZUS, o ile dane w zakładanym profilu będą takie same jak te, które były podane w zgłoszeniu płatnika składek (np. NIP, PESEL).

Z kolei płatnik składek - osoba prawna lub jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, musi działać przez ustawowych bądź statutowych przedstawicieli, ewentualnie udzielić pełnomocnictwa osobie fizycznej, np. swojemu pracownikowi lub osobie zatrudnionej w  biurze rachunkowym.

Aby założyć profil na PUE ZUS, należy wejść na stronę www.zus.pl i na górze strony kliknąć przycisk [Zarejestruj w PUE]. Następnie wybieramy metodę rejestracji. Żeby móc korzystać z profilu PUE ZUS, po jego założeniu trzeba potwierdzić swoją tożsamość. Można to zrobić m.in. przez profil zaufany, bankowość elektroniczną, w trakcie e-wizyty czy osobiście w placówce ZUS.

Obowiązek posiadania profilu PUE przez przedsiębiorców będzie istniał od 1 stycznia 2023 r. Jednak warto to zrobić wcześniej, nie czekając na ostatni moment. Dzięki temu mamy czas, by bez pośpiechu zapoznać się z funkcjonalnością PUE, bo tam ZUS będzie kierował korespondencję do płatnika. Dobrze wiedzieć, jak ją odebrać, odpowiadać na nią czy wysyłać wnioski do ZUS. Nowe regulacje wprowadzają możliwość podpisywania dokumentów elektronicznych do ZUS nie tylko kwalifikowanym podpisem elektronicznym, ale również podpisem zaufanym albo podpisem osobistym osoby odpowiedzialnej za przekazanie tych dokumentów.

W razie niedopełnienia tego obowiązku ZUS założy profil PUE za płatnika, a płatnik będzie musiał przekazać do ZUS swój adres elektroniczny. ZUS ma na to czas do 31 stycznia 2023 roku.

(PW)

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo fakty.bialystok.pl




Reklama
Wróć do