Odlatując na urlop warto wyposażyć się nie tylko w krem z filtrem czy przewodnik turystyczny, ale także w kilka pomocnych informacji o zasadach podróżowania. Dla tych wszystkich, którzy rozpoczęli wakacyjne podróże lub dopiero planują urlopy, Europejskie Centrum Konsumenckie w Polsce przypomina podstawowe prawa pasażera.
1. Bagaż - w przypadku jego zagubienia bądź zniszczenia masz prawo do odszkodowania. Za zniszczenie lub zagubienie bagażu linie lotnicze ponoszą odpowiedzialność do górnej granicy 1131 SDR (co stanowi kwotę ok. 5918 zł). Obowiązek udowodnienia poniesionej szkody spoczywa na właścicielu bagażu.
Po stwierdzeniu zagubienia lub zniszczenia bagażu należy, znajdując się jeszcze na lotnisku, udać się do punktu informacyjnego, wypełnić formularz nieprawidłowości bagażowej tzw. PIR (Property Irregularity Report) i zachować jego kopię oraz złożyć reklamację w terminie siedmiu dni od odbioru uszkodzonego bagażu lub 21 dni od odbioru opóźnionego bagażu. Przepisy nie precyzują czasu na reklamację zaginionego bagażu. Gotowy formularze reklamacji w polskiej i angielskiej wersji językowej znajdują się na stronie: konsument.gov.pl.
W razie zagubienia bagażu, trudno jest oszacować pełną wartość utraconych przedmiotów, dlatego warto jest załączyć do reklamacji posiadane paragony. Sposobem na udokumentowanie zawartości bagażu może być również zrobienie jego zdjęć przed wylotem i dokładnej listy spakowanych przedmiotów.
Warto pamiętać, że regulaminy wielu przewoźników wyłączają odpowiedzialność linii lotniczych za cenne rzeczy wkładane do bagażu, tj. biżuterię, sprzęt fotograficzny czy sportowy. Tego rodzaju przedmioty lepiej przewozić w torbie podręcznej albo dodatkowo ubezpieczyć.
2. Odwołany lot - masz prawo do otrzymania pisemnej informacji o przepisach na temat odszkodowania i przysługującej pomocy, jak też do opieki: otrzymania bezpłatnych posiłków i napojów oraz zakwaterowania (łącznie z pokryciem kosztów transportu pomiędzy lotniskiem a hotelem). Możesz wybrać, czy chcesz zwrot kosztu biletu, czy wolisz podróż do miejsca docelowego według zmienionego połączenia.
Pasażer powinien otrzymać odszkodowanie od 250 do 600 euro, w zależności od zasięgu podróży, w przypadku, gdy powiadomienie o odwołaniu nastąpiło zbyt późno z winy przewoźnika, a zaoferowane połączenie zastępcze w znaczący sposób różni się od odwołanego.
Obecnie pasażer może domagać się odszkodowania za odwołanie lotu lub opóźnienie powyżej trzech godzin, o ile przewoźnik nie jest w stanie dowieść, że odwołanie lub duże opóźnienie lotu zostało spowodowane zaistnieniem nadzwyczajnych okoliczności, których nie można było uniknąć pomimo podjęcia wszelkich racjonalnych środków (tzw. siła wyższa, np. strajk czy wybuch wulkanu).
W przypadku opóźnionego/odwołanego lotu czarterowego przewoźnicy unikają odpowiedzialności, informując, że reklamacje z tego tytułu powinny być kierowane do biura podróży. Konsument jednak ma jednoczesne prawo do zwrócenia się z roszczeniem do biura podróży (lot jest jedną z usług, na który składa się impreza turystyczna), jak i do linii lotniczej wykonującej dany rejs.
3. Odmowa przyjęcia na pokład - jeżeli z uzasadnionych przyczyn przewoźnik odmówi przyjęcia na pokład pasażerów, to osoby które dobrowolnie zrezygnują z danego lotu, mają prawo do odszkodowania, prawo do opieki oraz prawo do otrzymania dodatkowej korzyści na warunkach uzgodnionych pomiędzy danym pasażerem a przewoźnikiem lotniczym.
O ile odmowa przyjęcia pasażerów na pokład nastąpi wbrew ich woli, przysługuje im: prawo do odszkodowania, prawo do wyboru pomiędzy zwrotem kosztów biletu a podróżą do miejsca docelowego wg zmienionego połączenia i prawo do opieki.
Jeśli w wyniku overbookingu pasażer zostanie przekierowany na inny lot w niższej klasie, ma prawo zwrotu dodatkowej kwoty. Dobrze jest także wiedzieć, że aby uniknąć nie przyjęcia na pokład, warto odprawić się wcześniej on-line,czy zapłacić za wybór konkretnego miejsca w samolocie - dotyczy to szczególnie tanich linii lotniczych.
Komentarze opinie