Reklama

Budowa Via Baltici prawie dobiegła końca

02/10/2024 07:05

Prawie, bo wciąż w budowie jest druga nitka trasy ekspresowej. Ale już kierowcy mogą przejechać całą długością S61, z czego cieszą się szczególnie mieszkańcy Łomży. Ruch tranzytowy dzięki obwodnicy w końcu został wyprowadzony z miasta. Cała obwodnica Łomży będzie gotowa w III kwartale przyszłego roku.

W poniedziałek, 30 września, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad udostępniła kierowcom jedną jezdnię obwodnicy Łomży. W ten sposób cała droga ekspresowa S61 jest przejezdna, a z centrum miasta wyprowadzony został uciążliwy tranzyt. Obwodnica Łomży, ale już w standardzie dwujezdniowej „eski”, będzie gotowa w III kwartale przyszłego roku.

Odcinek od węzła Łomża Zachód do istniejącego już węzła Kolno ma 12,9 km długości. Na oddanej do ruchu jezdni kierowcy jadą już w obydwu kierunkach, dzięki czemu zarówno pojazdy jadące od strony Budziska, czyli od granicy z Litwą, w kierunku Warszawy, jak i te podążające w przeciwną stronę, omijają Łomżę. Z tego bardzo cieszą się mieszkańcy, którzy latami czekali na wyprowadzenie pojazdów ciężarowych z miasta. Był to poważny problem, który w ostatnich latach, dla wieli był koszmarem.

Jak to jest ważne, świadczy fakt, że dane z Generalnego Pomiaru Ruchu z lat 2020 – 2021 pokazały, że na drodze krajowej między granicami miasta a Kisielnicą przejeżdżało średnio ponad 14 400 pojazdów na dobę.

Przejazd jest możliwy, ale z ograniczeniami prędkości

Na razie, w związku z tym, że ruch na jednej jezdni jest rozdzielony i odbywa się w obu kierunkach, obowiązuje ograniczenie prędkości do 80 km/h i zakaz wyprzedzania. Nie ma natomiast ograniczeń tonażowych, co sprawia, że z obwodnicy mogą korzystać pojazdy ciężkie. Ale wciąż wyłączone z ruchu są jeszcze węzły Nowogród i Łomża Północ, które będą oddane do użytku wraz z drugą jezdnią w przyszłym roku.

Najdłuższy most w województwie

Niemal 1/10 długości obwodnicy to dwujezdniowy most o długości 1205 m. To najdłuższy obiekt tego typu w województwie podlaskim. Umożliwia bezkolizyjne przeprowadzenie drogi ekspresowej S61 nad doliną Narwi i samą rzeką. Przestrzeń pod obiektem pełni funkcję przejścia dla zwierząt. Znajdą się tam również cztery drogi wewnętrzne gminy Piątnica oraz przejazd gospodarczy na wale przeciwpowodziowym.

Gotowa jest lewa, czyli zachodnia nitka mostu, po której odbywa się ruch. Prawa strona jest cały czas w budowie. Cały odcinek S61 od węzła Łomża Zachód do węzła Kolno w standardzie drogi ekspresowej będzie gotowy w drugiej połowie 2025 roku. Oprócz dwóch jezdni „eski” (każda po dwa pasy ruchu plus pas awaryjny) oraz infrastruktury towarzyszącej, wybudowany zostanie też jednojezdniowy fragment drogi krajowej nr 64 o długości prawie 7 km od węzła Łomża Północ do Elżbiecina. Skrzyżowania w postaci rond zbudowane zostaną w rejonie miejscowości Marianowo (z istniejącą DK61) oraz w rejonie miejscowości Elżbiecin (z istniejącą DK64).

S61 z dofinansowaniem UE

S61 Łomża Zachód – Kolno to projekt fazowany. Odcinek ten stanowi część większego projektu, realizacji drogi ekspresowej S61 Łomża Zachód – Stawiski, który objęty był dofinansowaniem ze środków UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko w wysokości 440,4 mln zł.

W tym roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowę dotyczącą dofinansowania II fazy projektu ze środków programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, już tylko dla odcinka pomiędzy węzłami Łomża Zachód i Kolno. Dofinansowanie ze środków UE to 245,9 mln zł.

- Z radością przyjmujmy wiadomość o przejezdności obwodnicy Łomży. To oznacza, że cały polski odcinek Via Baltica zyskuje przejezdność.  Droga ta, nie tylko odciąży ruch lokalny w północno-wschodniej Polsce, ale ma ważny wymiar europejski. Jest położona na jednym z 9 najważniejszych korytarzy transportowych sieci TEN-T w Europie: Morze Północne – Bałtyk. Stanowi przy tym najszybsze połączenie drogowe Litwy, Łotwy i Estonii z Europą Zachodnią. Dlatego też Via Baltica na całym swoim odcinku w Polsce, nie wyłączając otwieranego dziś odcinka Łomża Zachód – Kolno, uzyskała wsparcie Unii Europejskiej, zarówno z instrumentu „Łącząc Europę”, jak i Funduszu Spójności. Gratuluję wykonawcom udanej inwestycji, a mieszkańcom nowej bezpiecznej drogi – powiedziała Angela Martinez - Sarasola, Kierownik Polskiego Wydziału Dyrekcji Generalnej ds. Polityki Regionalnej i Miejskiej Komisji Europejskiej.

Obwodnica Łomży ma swoją długa historię. Firma Intercor realizuje ją po odstąpieniu przez GDDKiA (w maju 2021 r.) od umowy z włoską firmą TOTO. Wykonawca ten zrealizował większość prac projektowych, a 12 listopada 2020 r. uzyskał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Potem jednak nie poczynił żadnych postępów w zakresie przygotowania frontu robót i mimo wezwań do rozpoczęcia konkretnie wskazanych prac – robót jednak nie rozpoczął.

Dlatego też w maju 2021 r. białostocki oddział GDDKiA odstąpił od umowy z nierzetelnym wykonawcą, ogłosił nowy przetarg, a 15 grudnia 2021 r. wybrał najkorzystniejszą ofertę – konsorcjum NDI (lider), NDI SOPOT i B4 (partnerzy). Niestety i na tym etapie pojawiły się niespodziewane problemy po stronie wykonawcy.

Okazało się, że konsorcjum NDI nie było w stanie samodzielnie (po rezygnacji podwykonawcy z Kazachstanu) spełnić wymogu doświadczenia przy wykonywaniu robót drogowych postawionego w postępowaniu przetargowym. Nie wskazało też innego podmiotu udostępniającego zasoby w tym zakresie. W związku z tym, 21 stycznia 2022 r., GDDKiA musiała unieważnić wybór oferty konsorcjum NDI.

Kolejny wybór, Intercor buduje

Czterech z siedmiu wykonawców biorących udział w przetargu przedłużyło termin związania ofertą. Były to firmy: Intercor, Budimex, Polaqua i Strabag. W zaistniałej sytuacji GDDKiA przystąpiła do badania kolejnej najwyżej ocenionej oferty.

Złożyło ją Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor z Zawiercia. W toku weryfikacji, wykonawca wykazał spełnienie warunków udziału w postępowaniu i potwierdził brak podstaw do wykluczenia. Stąd 23 marca 2022 r. oferta firmy Intercor została uznana za najkorzystniejszą.

(Źródło: GDDKiA/ Agnieszka Siewiereniuk – Maciorowska/ Foto: Fakty Białystok)

Aktualizacja: 04/10/2024 02:59
Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Wróć do