Reklama

W Łapach skończą się korki. W końcu po latach otwarty został tunel pod torami

08/01/2025 13:28

Mieszkańcy Łap długo musieli czekać na tę inwestycję, ale w końcu mają z czego się cieszyć. Nie będzie już więcej korków na kierunku wyjazdu w stronę stolicy Podlasia. Tunel pod torami jest nowoczesny, a co najważniejsze – to gwarantuje bezpieczną przeprawę przez torowisko.

Blisko trzy lata trwała budowa tunelu pod torami w Łapach. Ale warto było czekać. Bo teraz w końcu można bez żadnego problemu przedostać się na drugą stronę miasta, nawet gdy jedzie pociąg. Wcześniej wszyscy, kierowcy, rowerzyści i piesi, musieli czekać za barierkami, aż pociąg przejedzie. To było dużym problemem, bo Łapy są ważnym węzłem kolejowym i przejeżdżało tędy sporo pociągów – tak osobowych, jak i towarowych.

Dokładnie tydzień temu Inspektor Nadzoru Budowlanego dopuścił inwestycję do użytku, która służy mieszkańcom. Wcześniej jednak samorządy, wojewoda podlaski oraz spółka PKP, wszyscy musieli się podzielić odcinkami ulicy, za których utrzymanie będą odpowiadać. Ale dzięki tunelowi przejazd przez miasto Łapy skrócił się aż o 7 kilometrów. No i nie trzeba już stać w korkach, które niekiedy ciągnęły się na ponad kilometr z obydwu stron.

- W miejsce dawnego przejazdu kolejowo-drogowego powstało funkcjonalne rozwiązanie, które znacznie usprawni komunikację w mieście. Całość składa się z części kolejowej. Jest to wiadukt kolejowy nad drogą powiatową oraz części drogowej, którą tworzą przyległe ulice oraz dwa wiadukty dla samochodów. Na etapie projektowania uwzględnialiśmy też oczekiwania mieszkańców i władz Łap. Na ich wniosek zbudowaliśmy w tunelu windy oraz jeden z wiaduktów – przekazał Tomasz Łotowski, rzecznik prasowy spółki PKP PLK.

Tunel pod torami w Łapach jest jednym, a zarazem już ostatnim z wybudowanych nowych 25 tuneli na trasie kolejowej Rail Baltica. Poza tym zespół wiaduktów wraz z przejazdem pod torami i systemem rond w Łapach to element towarzyszący międzynarodowej trasie kolejowej E75. 

Budowa tunelu pod torami w Łapach kosztowała 80 mln zł, a całość prac modernizacyjnych wykonanych na trasie Rail Baltica na odcinku Czyżew-Białystok to koszt blisko 3,4 mld zł. Inwestycja została wsparta z budżetu Unii Europejskiej z programu CEF - Łącząc Europę.

(Agnieszka Siewiereniuk – Maciorowska/ Foto: Fakty Białystok)
 

Aktualizacja: 08/01/2025 13:28
Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Wróć do