
Wszystko wskazuje na to, że wreszcie zostanie dokończone zagospodarowanie terenu przy Centrum Przesiadkowym w Białymstoku. Pierwotnie tak zwany węzeł intermodalny między dworcami PKP i PKS miał mieć podziemną jezdnię, z której korzystałyby autobusy oraz podziemne przystanki i łączyć miał ulicę Kolejową z Monte Cassino.
Ostatecznie skończyło się tylko na tunelu dla pieszych, ścieżce rowerowej pod torami kolejowymi i remoncie dworca oraz centrum przesiadkowym na powierzchni. Obecnie trwa wykańczanie zadaszenia peronów i instalacji wind. Zostało jeszcze zagospodarowanie terenu między wejściami do ciągu pieszo-rowerowego w miejscu, gdzie niegdyś znajdowało się Centrum Handlowe Park.
Gmina dwukrotnie ogłaszała przetarg na na projekt i wykonanie zagospodarowania terenu w rejonie Centrum Przesiadkowego w Białymstoku wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego. Za trzecim razem powinno się wreszcie udać: oferty złożyły dwie firmy, a jedna z ofert mieści się w granicach kwoty, którą przeznaczyło na ten cel miasto czyli sumy 300 tysięcy złotych (ostatnim razem gmina przewidywała na wykonanie prac za 97 tysięcy złotych). Teraz urzędnicy sprawdzają obie pod względem formalno-prawnym. Jeżeli podpiszą umowę z wybraną firmą to zielono-błękitna infrastruktura przy Centrum Przesiadkowym ma zostać oddana do użytku do 30 listopada 2026 roku.
Co należy wykonać? Zagospodarowanie terenu o powierzchni 6200 metrów kwadratowych, na których mają znaleźć się „zielony parking”, który powinien być spójny z otoczeniem pod kątem istniejącej zieleni oraz rozplanowanie ciągów komunikacyjnych. Ma on uwzględniać istniejące zacienienie oraz zagospodarowanie wody opadowej (błękitno-zielona infrastruktura). Do parkingu ma istnieć nawierzchnię z materiałów wodoprzepuszczalnych. Autorzy muszą unikać wycinania krzewów i drzew. Należy przewidzieć automatyczny system nawadniania zachowując spójność kolorystyczną, np. wiata na rowery, ławki, kosze na śmieci, latarnie oświetleniowe oraz stojaki rowerowe. Plan musi uwzględniać także oznakowanie miejsc parkingowych z oznaczeniem jak w strefie płatnego parkowania z ustawieniem parkomatów.
W ramach prac nad węzłem intermodalnym przebudowano już ulicę Kolejową, Łomżyńską, Bohaterów Monte Cassino, wykonano tunel pieszo-rowerowy pod torami stacji PKP Białystok, przebudowano dworzec kolejowy oraz zamontowano tam windy oraz zbudowano centrum przesiadkowe do komunikacji miejskiej. Zakupiono także 20 autobusów elektrycznych. Do zakończenia pozostała jeszcze tylko błękitno-zielona infrastruktura od strony ulicy Bohaterów Monte Cassino z zielonym parkingiem, obszarami czynnie biologicznymi, a także elementy małej architektury i dekoracyjnym oświetlenie.
Filmowy reportaż z tego jak obecnie wygląda węzeł intermodalny. Wykonawca ma wykonać zamówienia do dnia 30 listopada 2026 r.
(PS/ Foto: bialystok.pl)
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie