
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Białymstoku ustalił środowiskowe uwarunkowania dla budowy drogi ekspresowej S19 Choroszcz – Ploski wraz z budową DK65 Kudrycze – Kuriany – Grabówka.
W związku z uchyleniem przez Naczelny Sąd Administracyjny poprzedniej DŚU GDDKiA była zmuszona do odstąpienia od kontraktów z wykonawcami realizującymi prace na odcinkach objętych uchyloną decyzją. Wobec wydania nowej DŚU, w trosce o interes Skarbu Państwa, GDDKiA będzie kontynuować rozmowy z dotychczasowymi wykonawcami, aby w ramach istniejących instrumentów prawnych, po złożonych przez wykonawców wnioskach do Sądu Polubownego przy Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej, wypracować rozwiązania umożliwiające realizację kontraktów w jak najszybszym możliwym terminie.
Równolegle GDDKiA przygotowuje dokumentację do ogłoszenia nowych postępowań przetargowych, na kolejny fragment krajowej 19-tki, z decyzją środowiskową, w przypadku, gdyby rozmowy z dotychczasowymi wykonawcami nie przyniosły zakładanego rezultatu.
Procedura uzyskania zezwolenia na realizację inwestycji do wznowienia
Przed uchyleniem poprzedniej DŚU do Wojewody Podlaskiego złożone zostały wnioski o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) na trzy odcinki S19: Białystok Zachód - Białystok Księżyno, Białystok Księżyno – Białystok Południe z DK65, a także Białystok Południe – Ploski (Wojszki). Wyrok NSA uniemożliwił dalsze procedowanie wniosków. Obecnie dokumentacja ta wymaga uzupełnienia o nowowydaną decyzję środowiskową.
- Musimy ją także przeanalizować pod kątem uwzględnienia zapisów nowej decyzji środowiskowej oraz nowych przepisów techniczno-budowlanych. Uzupełniona dokumentacja pozwoli wojewodzie wydać decyzję ZRID dla odcinków: Białystok Zachód - Białystok Księżyno, Białystok Księżyno - Białystok Południe z DK65 Białystok Południe – Grabówka oraz Białystok Południe – Wojszki (skrócona wersja poprzedniego odcinka) – informuje GDDKiA oddział w Białymstoku.
Dla odcinka Wojszki – Deniski, obejmującego most na Narwi wraz z dojazdami, wydzielonego z dwóch pierwotnych odcinków Białystok Południe – Ploski i Ploski – Haćki, złożony zostanie nowy wniosek o ZRID.
Zaawansowanie odcinków S19
Docelowo droga łącząca położoną na granicy z Białorusią Kuźnicę i Barwinek na granicy ze Słowacją będzie miała długość ponad 580 km z czego w standardzie drogi ekspresowej będzie ok. 575 km. Połączy trzy największe miasta wschodniej Polski, Białystok, Lublin i Rzeszów. W większości będzie też częścią międzynarodowego szlaku Via Carpatia integrującego systemy transportowe wielu krajów – Litwy, Polski, Ukrainy, Białorusi, Słowacji, Węgier, Rumunii, Bułgarii, Grecji, Chorwacji i Turcji.
S19 w woj. podlaskim:
Kuźnica - Sokółka, długość ok. 15,8 km (w tym 10,6 km S i 5,2 km dwujezdniowej GP), trwają prace budowlane;
Sokółka - Czarna Białostocka, ok. 24,1 km, w przetargu;
Czarna Białostocka - Białystok Północ, 13 km, w przetargu;
Białystok Północ - Dobrzyniewo, ok. 8,8 km, w przetargu;
Dobrzyniewo - Białystok Zachód, ok. 10,2 km, w realizacji - oczekujemy na ZRID;
Białystok Zach. - Białystok Księżyno, ok. 16,6 km, otrzymaliśmy nową DŚU;
Białystok Księżyno - Białystok Południe, ok. 8 km S oraz ok. 13,8 km DK65, otrzymaliśmy nową DŚU;
Białystok Południe - Wojszki, ok. 11,2 km, otrzymaliśmy nową DŚU;
Wojszki - Deniski (most na Narwi z dojazdami) ok. 3,9 km, otrzymaliśmy nową DŚU, w przygotowaniu;
Deniski - Haćki, ok. 6,6 km, w realizacji – oczekujemy na ZRID;
Haćki - Bielsk Podlaski Zachód, ok. 11,2 km, w realizacji - oczekujemy na ZRID;
Bielsk Podlaski Zachód - Boćki, ok. 12,2 km, w realizacji - oczekujemy na ZRID;
Boćki - Malewice, ok. 15,9 km, w realizacji - oczekujemy na ZRID;
Malewice - Chlebczyn, ok. 25,1 km, w realizacji - oczekujemy na ZRID;
Obwodnica Bielska Podlaskiego w ciągu DK66, ok. 6 km (GP), w realizacji - oczekujemy na ZRID.
(Źródło i foto: GDDKiA/ oprac. Cezarion)
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie