Reklama

Via Carpatia w naszym regionie już się powoli buduje

23/10/2023 10:35

Białostocki oddział GDDKiA przekazał jeszcze przed weekendem wykonawcy plac budowy blisko 30-kilometrowego fragmentu międzynarodowego szlaku Via Carpatia. Tym samym firma Strabag, która będzie realizować odcinki Bielsk Podlaski – Boćki i Boćki – Malewice, może rozpoczynać pierwsze prace. Kierowcy z nowej trasy powinni skorzystać w 2025 r.

- Nabiera tempa budowa szlaku Via Carpatia między Białymstokiem a Lublinem. Dzieje się tak zgodnie z naszymi wcześniejszymi deklaracjami. Dotrzymujemy słowa i budujemy spójną polską sieć drogową. Szlak Via Carpatia jest kluczowy dla rozwoju naszego kraju i naszej części Europy - powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Tym samym w budowie na terenie województwa podlaskiego mamy trzy odcinki S19 o łącznej długości 37 km leżące w korytarzu Via Carpatia. Niedawno przekazany został wykonawcy plac budowy odcinka Haćki – Bielsk Podlaski. Łączący Europę Północną i Południową korytarz transportowy Via Carpatia na terenie Polski będzie miał około 700 km długości. Zaczyna się w Budzisku (granica państwa), przez Białystok i Lublin prowadzi do Barwinka (granica państwa ze Słowacją).

Jego elementami są odcinki dróg ekspresowych S61, S16 a także większość przebiegu S19. Via Carpatia będzie docelowo przebiegać przez teren pięciu województw - podlaskiego, warmińsko-mazurskiego, mazowieckiego, lubelskiego i podkarpackiego (Lublin jest już połączony z Rzeszowem). Wszystkie inwestycje realizowane są w Ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r.

Bielsk Podlaski – Boćki

Odcinek ten będzie miał długość ok. 12,2 km. Dwujezdniowa trasa przebiegać będzie nowym śladem na zachód od istniejącej DK19 i będzie przedłużeniem odcinka Haćki – Bielsk Podlaski. Na skrzyżowaniu nowej trasy z obecną DK19 powstanie węzeł drogowy Boćki.

W ramach inwestycji wybudowanych zostanie 11 obiektów mostowych w tym pięć wiaduktów nad drogą ekspresową, most zintegrowany z przejściem dla zwierząt, wiadukt w ciągu drogi ekspresowej zintegrowany z przejściem dla zwierząt, cztery przejścia dla zwierząt z czego trzy dla zwierząt dużych nad drogą ekspresową, siedem przepustów skrzynkowych i dwa przepusty stalowe z blachy falistej. Wartość kontraktu to ok. 309,4 mln zł.

Boćki – Malewice

Ten odcinek, o długości ok. 15,9 km i takim samym przekroju jak poprzedni, przebiegać będzie nowym śladem na wchód od istniejącej DK19. Jego przedłużeniem będzie odcinek kończący się w Chlebczynie na terenie woj. mazowieckiego, dla którego procedowany jest wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID).

W ramach inwestycji wybudowanych zostanie 10 wiaduktów, pięć mostów, przejście dla zwierząt dużych nad drogą ekspresową oraz sześć przepustów stalowych. Wartość kontraktu to ok. 343,6 mln zł.

Na obu odcinkach skomunikowanie terenów przyległych zapewnią drogi dojazdowe. Zbudowane zostaną urządzenia ochrony środowiska, bezpieczeństwa ruchu drogowego. Przebudujemy i zbudujemy infrastrukturę w pasie drogowym oraz wykonamy nasadzenia zieleni.

(Źródło i foto: GDDKiA/ oprac. Cezarion)

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo fakty.bialystok.pl




Reklama
Wróć do