
Polregio to największy pasażerski przewoźnik kolejowy w Polsce. Za chwilę może jednak być najmniejszym. Powód? Konieczność wycofania z eksploatacji aż 141 pociągów czyli 42 proc. obecnego ilostanu. To oznacza też, że podróżni z mniejszych miejscowości mogą zostać odcięci od transportu kolejowego w ogóle. Przez ostatni rok nie było komu sięgnąć po środki na wymianę taboru, chociaż te są w dyspozycji Ministerstwa Funduszy i Polityk Regionalnej.
Średni wiek pociągu spółki Polregio to ponad 40 lat. To stanowczo za dużo i pociągi za chwilę mogą być niebezpieczne dla podróżnych. Wie o tym spółka Polregio, która sama zaprezentowała dane. Wynika z nich, że do 2030 roku musi zostać wycofanych z eksploatacji aż 141 pociągów. Co stanowi 42 proc. całego taboru. Po 2030 roku nie będą mogły one przewozić pasażerów.
„Zgodnie z przewidywaniami, do 2030 r. wystąpi konieczność wyłączenia 141 pojazdów starszego typu należącego do Polregio (42 proc. obecnego ilostanu), które nie będą już spełniały minimalnych wymagań technicznych oraz związanych z komfortem pasażerów" – przekazano w prezentacji.
Polregio to obecnie największy przewoźnik kolejowy w Polsce. Pociągi tej spółki przewożą też najwięcej pasażerów. Wynika to z faktu, że tymi pociągami ludzie dojeżdżają na co dzień do pracy, do lekarza, do szkoły, czy na zakupy. Kursują na krótszych trasach w przeciwieństwie do pociągów spółki PKP Intercity. I jeśli nie pojawią się nowe pociągi, to ludzie nie będą mieli możliwości przejazdów. Wykluczenie komunikacyjne może dotknąć setek tysięcy Polaków.
Przewoźnik kilka dni temu sam podał, że jego własnością jest obecnie 337 pojazdów, a czego zaledwie 26 pojazdów, stanowiących 8 proc. floty, to tabor nowoczesny. Z zysków pochodzących ze sprzedaży biletów Polregio nie jest w stanie kupić nowych pociągów. Konieczne jest finansowanie zewnętrzne. I takie środki są. A dokładniej są unijne programy jak Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko, Fundusz Modernizacyjny, czy Społeczny Fundusz Klimatyczny, ale nie było, jak dotąd, czasu czy możliwości, by po nie sięgnąć.
Większościowym udziałowcem spółki Polregio jest Agencja Rozwoju Przemysłu posiadająca 50 proc. plus jeden udział, a pozostałymi udziałowcami są samorządy wojewódzkie. W województwie podlaskim jest to samorząd województwa podlaskiego kierowany przez zarząd województwa. Przewoźnik, czyli spółka Polredio, przewozi obecnie najwięcej podróżnych, którzy wybrali transport kolejowy.
(Agnieszka Siewiereniuk – Maciorowska/ Foto: Fakty Białystok)
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie