Reklama

Kto bardziej traci na zawieszeniu małego ruchu granicznego z Rosją?

26/09/2016 15:39


W ramach małego ruchu granicznego Polacy więcej wydają na terenie Kaliningradu niż Rosjanie u nas – powiedział w środę (14 września) wiceminister MSWiA Sebastian Chwałek odnosząc się do pytań o ekonomiczne skutki zawieszenia MRG z Federacją Rosyjską.

Chwałek odpowiadał w Sejmie na pytanie Urszuli Pasławskiej (PSL), o to kiedy można spodziewać się wznowienia małego ruchu z Obwodem Kaliningradzkim i jakie przesłanki przemawiają za jego dalszym zawieszeniem.

Wiceminister przypominał, że decyzja o zawieszeniu stosowania niektórych postanowień polsko-rosyjskiej umowy o małym ruchu granicznym została podjęta w okresie przygotowań do dwóch kluczowych wydarzeń o charakterze międzynarodowym – szczytu NATO i Światowych Dni Młodzieży. Dodał, że działanie to przyczyniło się do ograniczenia możliwości przybycia do Polski osób niepożądanych lub niebezpiecznych. Chwałek podkreślił, że decyzja została podjęta przede wszystkim ze względów bezpieczeństwa.



Wiceminister przekazał, odnosząc się do skutków ekonomicznych zawieszenia małego ruchu i podał między innymi, że dane dotyczące dochodów i wydatków pokazują, iż to Polacy więcej wydają na terenie Kaliningradu niż Rosjanie w Polsce.

Chwałek poinformował, że według danych GUS, Służby Celnej i Straży Granicznej w 2015 r. na podstawie małego ruchu granicznego do Polski przyjechało 1,3 mln Rosjan, a Polaków do Rosji – 3,1 mln. W pierwszym kwartale tego roku było to odpowiednio: 251 tys. i 651 tys.

Wydatki Rosjan w Polsce, którzy przyjechali do naszego kraju w ramach umowy o małym ruchu granicznym w 2015 r., wyniosły 286 mln zł, a Polaków w obwodzie kaliningradzkim - 400 mln zł. W pierwszym kwartale bieżącego roku natomiast wydatki Rosjan w Polsce wyniosły 48 mln zł, a Polaków w obwodzie kaliningradzkim - 82 mln zł.

(Źródło: www.kurier.pap.pl/ oprac. Cezarion/ Foto: SG)
Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo fakty.bialystok.pl




Reklama
Wróć do