
Przepisy prawa dotyczące możliwej formy prowadzenia reklamy i promocji przez bukmacherów są dość restrykcyjne. Jednak legalni bukmacherzy posiadają sporą swobodę w zakresie sponsoringu sportu, co przekłada się na ogromną ilość umów sponsorskich zawieranych z polskimi klubami.
W zasadzie każdy legalnie działający w Polsce bukmacher w mniejszym lub większym stopniu angażuje się w sponsoring sportu. Finansowanie drużyn i rozgrywek sportowych przez firmy oferujące zakłady bukmacherskie przynosi tym firmom wiele korzyści i ma określone przyczyny. Przeczytaj więcej na ten temat.
Korzyści ze sponsoringu sportu
Sponsoring sportu to przede wszystkim bardzo skuteczna forma promocji dla firm bukmacherskich. Wynika to oczywiście z faktu, że wielu kibiców po prostu interesuje się obstawianiem zakładów, bo współgra to z ich zamiłowaniem do sportu. W końcu to właśnie fani danej dyscypliny są w niej najlepiej zorientowani, a dzięki temu mają większe szanse na trafne obstawienie wyników niż przypadkowa osoba bez żadnej wiedzy na temat danych rozgrywek. Dzięki sponsoringowi, legalni bukmacherzy mogą więc skutecznie docierać z prezentacją swoich usług do ludzi, którzy mogą być nimi zainteresowani. Możliwość angażowania się w sponsoring polskiego sportu została oczywiście zarezerwowana wyłącznie dla legalnych firm bukmacherskich, które działają zgodnie z prawem na podstawie zezwolenia udzielonego przez Ministerstwo Finansów. Więcej na temat legalnych bukmacherów możesz przeczytać tutaj.
Wykładając pieniądze na wsparcie danej drużyny, całych rozgrywek sportowych czy nawet jednego wydarzenia, bukmacher buduje swój wizerunek wśród kibiców, czyli w głównej grupie docelowej, do której kieruje swoją ofertę. Fani danego klubu czy dyscypliny zapamiętują dobrze firmę, która sponsoruje ich ukochaną drużynę czy ulubioną dyscyplinę sportu. Poprzez sponsoring bukmacherzy zyskują więc zaufanie ze strony klientów-kibiców, co przekłada się bezpośrednio na zainteresowanie ich usługami.
Poza tym, sponsoring sportu jest po prostu skuteczny i zapewnia bardzo szeroką ekspozycję. Logo firmy na koszulkach drużyny znanej w całej Polsce, w programach meczowych, na banerach okalających boisko czy w przerwie reklamowej podczas transmisji telewizyjnej to tylko kilka najbardziej podstawowych form promocji dostępnych w ramach sponsorowania sportu. Efektywność takiej formy reklamy jest wysoka, bo nazwy bukmacherów są wyraźnie widoczne dla każdego, kto znajduje się na boisku czy w hali bądź ogląda transmisję danego wydarzenia w telewizji albo Internecie.
Sponsoring sportu jako konieczność dla bukmacherów
Skuteczność i atrakcyjność marketingowa sponsoringu sportu jest bardzo ważna, ale nie można nie zwrócić uwagi na fakt, że duże zainteresowanie tą formą promocji wśród bukmacherów wynika również z zapisów ustawy hazardowej. Chodzi o to, że inne formy reklamy i promocji są bardzo mocno ograniczone dla firm oferujących zakłady bukmacherskie. Dość powiedzieć, że reklamy bukmacherów nie mogą wywoływać pozytywnych skojarzeń z sukcesem czy relaksem, a dozwolony czas ich emisji jest w telewizji i radiu ograniczony do godzin nocnych. Związane jest to w dużym stopniu z tym, że zakłady bukmacherskie mogą obstawiać wyłącznie osoby pełnoletnie, ponieważ zakłady mogą uzależniać.
Ustawowe restrykcje, które w dużym stopniu ograniczają możliwość swobodnego reklamowania swoich usług przez bukmacherów, idą w parze z dużą swobodą w zakresie sponsorowania sportu. Czytając znowelizowaną ustawę hazardową, wydaje się wręcz, że ustawodawca świadomie skonstruował przepisy w taki sposób, aby legalni bukmacherzy zainteresowali się sponsoringiem sportu. Wiedząc, jakie spustoszenie w tym zakresie przyniosło poprzednie prawo, które obowiązywało w latach 2010-2016 i doprowadziło do poważnego uszczuplenia budżetów wielu klubów, postanowiono niejako zachęcić legalne firmy bukmacherskie do inwestowania w sponsorowanie sportu.
Współpraca, która przynosi efekty
O tym, że sponsorowanie sportu to domena bukmacherów, świadczy fakt, że każda z firm obecnych na tym rynku wspiera finansowo co najmniej jeden klub, przy czym wiele z nich łoży pieniądze na kilka czy nawet kilkanaście drużyn. Przykładem może być bukmacher STS, który sponsoruje piłkarską reprezentację Polski, a także zespoły Jagiellonii Białystok, Lecha Poznań, Pogoni Szczecin, Górnika Zabrze, Korony Kielce, Cracovii, Vive Kielce i Asseco Resovii Rzeszów. Równie rozbudowane portfolio sponsorskie ma bukmacher Fortuna, który współpracuje z takimi drużynami jak Legia Warszawa, GKS Katowice, TS Podbeskidzie Bielsko-Biała, Zagłębie Sosnowiec, Stal Mielec, Miedź Legnica, Raków Częstochowa i Wigry Suwałki, a jednocześnie sponsoruje całe rozgrywki I ligi piłkarskiej.
Ze sponsorowania sportu znani są też mniej popularni bukmacherzy, jak np. LVBet. Firma ta, choć działa na polskim rynku stosunkowo niedługo, to wspiera finansowo takie marki jak Wisła Kraków, Widzew Łódź, Arka Gdynia, Wisła Płock czy Piast Gliwice. Podobnie inny stosunkowo nowy bukmacher, ForBET, który sponsoruje następujące zespoły: Śląsk Wrocław, ŁKS Łódź, Skra Bełchatów, Wybrzeże Gdańsk, KS Toruń, Stal Rzeszów, GKS Tychy, Stal Gorzów Wielkopolski.
Jak widać, legalni bukmacherzy na duża skalę angażują się w sponsoring sportu. Z jednej strony jest to dla nich sposób na skuteczne dotarcie ze swoją ofertą do dużej liczby osób należących do ich grupy docelowej, a z drugiej niejako przymus wynikający z faktu, że ustawa hazardowa bardzo mocno ogranicza możliwości innych form promocji. W każdym razie z całą pewnością sponsorowanie sportu przynosi bukmacherom wiele korzyści. Polskie kluby sportowe również powinny być z tej współpracy zadowolone.
(BL)
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie