Reklama

Nowa ustawa o zbiórkach publicznych

21/07/2014 13:21
W założeniu ma być łatwiej i mniej skomplikowanie. Jak będzie? Przekonamy się w praktyce. Od teraz nie będzie już potrzeba urzędowych zgód na zbiórki publiczne. Ponadto zniesiona zostaje opłata skarbowa dla organizatorów zbiórek oraz obowiązek publikacji sprawozdań w prasie.

Właśnie zaczęły obowiązywać nowe przepisy dotyczące zbiórek publicznych. Ustawa została opracowana przez Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji wspólnie z organizacjami pozarządowymi. Zwiększa ona dostępność informacji o zbiórkach dla wszystkich obywateli, o tym, kto i na jakie cele zbiera środki. Wprowadza też elektroniczną, sprawną formę zgłaszania zbiórek.

Dodatkowo nowe przepisy ułatwiają zbiórki, ponieważ nie trzeba ich każdorazowo zgłaszać w formie papierowej, co znacznie ma przyspieszyć cały proces organizacji zbiórek zarówno środków finansowych, jak i darów rzeczowych. Aby dokonać zgłoszenia elektronicznie należy posiadać podpis elektroniczny lub bezpłatny „profil zaufany” czyli podpis elektroniczny przeznaczony do kontaktu obywateli z administracją, który można założyć na portalu www.ePUAP.gov.pl

Nowe przepisy dotyczące zbiórek publicznych to krok do przodu, który powinniśmy zrobić już dawno. Większość formalności związanych z ich organizacją przejdzie w przestrzeń elektroniczną – to niesamowita zachęta dla społeczników do działania. Często bywając w urzędach śmieję się głośno kiedy widzę tony papierów przenoszone slalomem pomiędzy komputerami – mówi nam Marcin Wróbel z Fundacji Towarzystwo Ulepszania Świata, które co roku organizuje zbiórki Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy w Białymstoku.

Dla zbiórek organizowanych w przestrzeni publicznej, gdzie darczyńca i zbierający nie znają się, wprowadzono znaczne ułatwienia. Ustawa bowiem znosi obowiązek uzyskiwania „pozwoleń” na zbiórkę publiczną. Zastąpiona zostanie prostymi zgłoszeniami na portalu www.zbiorki.gov.pl Publikacja na portalu nastąpi w ciągu maksymalnie 3 dni od zgłoszenia elektronicznego i w ciągu 7 dni – dla zgłoszenia tradycyjną pocztą lub faksem. Dziś na urzędowe pozwolenie czeka się do 30 dni. Portal ruszy w momencie wejścia w życie ustawy, czyli od jutra.

Szczytem głupoty popisał się całkiem niedawno Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego, kiedy wystąpiłem z prośbą o informację publiczną na jego skrzynkę e-mail. Genialni urzędnicy postanowili wnioskowane dokumenty zeskanować, następnie wydrukować, po czym przeszukać internet w celu odnalezienia mojego tradycyjnego adresu....no i wreszcie wysłać Pocztą Polską list w wielkiej kopercie. Opowiedziałem o tej sytuacji, żeby uświadomić do jak wielkich absurdów doprowadza nas urzędniczy kult papieru. Kult, który dzięki nowej ustawie o zbiórkach publicznych powoli przechodzi do historii – skwitował Marcin Wróbel.

Zniesiona została opłata skarbowa dla organizatorów zbiórek (84 zł od zbiórki) oraz kosztowny – szczególnie dla mniejszych inicjatyw – obowiązek publikacji sprawozdań w prasie. Organizacje dobroczynne zaoszczędzą prawie 300 tys. zł na opłacie skarbowej i 3 mln zł z tytułu zniesienia obowiązku umieszczania sprawozdania ze zbiórki w prasie.

(Agnieszka Siewiereniuk – Maciorowska/ Foto: BI-Foto)
Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo fakty.bialystok.pl




Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Wróć do