To nie pomyłka. „Oktawa Kultur", więc jak to w oktawie – osiem. Potraficie wymienić choć cztery z nich? A sześć? Spieszę z wytłumaczeniem. Chodzi o kultury: Polaków, Białorusinów, Litwinów, Rosjan, Romów, Tatarów, Ukraińców i Żydów. Ufff... Dużo tego, prawda? Ale w takim miejscu na świecie przyszło nam żyć. Miejscu, którego nie oszczędzały dziejowe zawieruchy, a któremu nowojorskie multi-kulti może pod względem historycznej różnorodności co najwyżej buty czyścić.
Zadanie, jakie postawili przed sobą organizatorzy, polegające na stworzeniu artystom możliwość prezentacji i wymiany doświadczeń, jest ambitne i trudne. Ale wywiązują się z niego już po raz szósty. I to z niezłym skutkiem, bo nie dosyć, że nieraz łączą ze sobą rzeczone ogień i wodę, jednocześnie tworząc imprezę bardzo ciekawą artystycznie, to dodatkowo dają publiczności „Oktawy" fajną lekcję tolerancji. Lekcję tego, jak w ramach jednej przestrzeni można nie dość, że pokojowo współistnieć, to jeszcze z ogólną korzyścią uczyć się od siebie i nawzajem uwrażliwiać.
Poprzednim edycjom udawało się skutecznie ubarwiać i rozświetlać przestrzeń miejską, choć nie tylko, bo imprezy festiwalowe odbywały się nie tylko w samym Białymstoku, ale i jego okolicach: Goniądzu, Łomży, Suwałkach, Tykocinie i kilku innych miejscach. Nie tylko zespoły reprezentujące wspomniane osiem kultur znalazły swoje miejsce na festiwalowych scenach – zeszłoroczna edycja gościła artystów z Izraela, Indii, Gruzji czy Ekwadoru. To tak, jakby na kilka dni Podlasie stało się centrum świata, swoistym mikrokosmosem. A móc przejrzeć się w takim kalejdoskopie to okazja niezwykła.
W tym roku festiwal odbywa się na terenie całego województwa: do gospodarzy imprez dołączyły choćby Mońki, Augustów, Ciechanów czy Dobrzyniewo. Wszędzie tam będzie można się przekonać, że tradycji folklorystycznej nie należy się wstydzić, warto ją znać i poznawać, a także można z powodzeniem z niej czerpać robiąc coś co samo w sobie folklorystyczne nie jest – choćby grając bardziej współczesną muzykę. Albo o prostu zyskując świadomość, skąd się wzięliśmy. Tacy, jacy teraz i tu jesteśmy.
Bo muzyka jest jednym z najbardziej naturalnych sposobów wyrażania emocji, doświadczenia i opisywania tego, co dzieje się wokół nas. Posługując się metaforą: muzyką można namalować obraz – pejzaż otoczenia, jak i portret jego samego. Jest to więc doskonała metoda, by bez ruszania się z miejsca odbyć daleką podróż do miejsc, których fizycznie może nie będzie nam nigdy dane dotrzeć, albo po prostu nie trafimy tam ze zwyczajnego ludzkiego lenistwa. W tym roku mogą to być choćby Abchazja, Francja czy Ameryka Południowa. Dodatkowo będzie to podróż wyjątkowo wygodna, bo gros atrakcji festiwalowych odbywa się na placu przy białostockim Ratuszu. Obfituje on w zatrzęsienie ogródków, gdzie można się rozsiąść i w cieniu parasola z orzeźwiającym napitkiem w dłoni chłonąć to, z czym przyjadą do nas kolejni artyści.
To też doskonała okazja, żeby się zbliżyć. Żeby nie podchodzić do „innych" jak pies do jeża, ale korzystać z ich doświadczenia i sztuki jak z lustra, w którym możemy się przejrzeć. Które da nam także dystans do siebie samych, pozwoli zauważyć podobieństwa, ale i docenić różnice.
Siłą rzeczy nasz region przechodzi istne zatrzęsienie gości z wszelakich zakątków globu (patrz: ramka), którzy z chęcią zaznajomią nas – prowincję wszak – z tym, jak wygląda ich prowincja, bo oczywiście folklor nie jest raczej rzeczą miejską. I taki właśnie muzyczny prowincjonalny dialog opanował Białystok. Idźcie popatrzeć, posłuchać, pogadać. Naprawdę warto.
Dokładny harmonogram „Oktawy Kultur" znajdziecie pod adresem: www.oktawa.woak.bialystok.pl
ASTER: MUZYCZNE ATRAKCJE „OKTAWY KULTUR 2013"
1. Abaza (Abchazja)
2. Białostockie Studio Piosenki (Białystok)
3. Buńczuk (Białystok)
4. Cicha & Pałyga (Warszawa)
5. Czerkaski Chór Ludowy (Ukraina)
6. Częstochowa Pipes & Drums (Częstochowa)
7. Escada (Armenia)
8. Folk Brothers (Białystok)
9. Gudy (Białoruś)
10. Igor Milstein & Nächama-2 (Niemcy)
11. Izraelski Teatr Tańca (Izrael)
12. Katabas Erkek Lisesi Halk Danslari Topluluğu (Turcja)
13. Kazaczata (Adygeja)
14. Kulturno Umetničko Društvo „Ribarska Banja" (Serbia)
15. Kurpie Zielone (Białystok)
16. Les Colporteurs (Francja)
17. Łowzar (Białystok)
18. Magdalena Warzecha z zespołem (Warszawa)
19. Miejska Orkiestra Dęta (Białystok)
20. Orkiestra Uniwersytetu Humanistycznego w Równem (Ukraina)
21. Perla Verde (Ekwador)
22. Prolisok (Ukraina)
23. Samech (Kraków)
24. Sarakina (Białystok)
25. Suniczka-Skawysz (Białoruś)
26. Tarškutis (Litwa)
27. Wołyńskie Słowiki (Ukraina)
28. ZPiT Uniwersytetu Wileńskiego (Litwa)
Komentarze opinie