Reklama

Przedsiębiorcy razem jednym głosem z samorządowcami w sprawie budowy północnego odcinka trasy Via Carpatia

30/08/2022 15:40

Cały czas trwa walka o przebieg trasy Via Carpatia z Białegostoku w stronę przejścia granicznego z Litwą. Są rozważane bowiem różne warianty przebiegu tej strategicznej trasy w województwie podlaskim, na północnym jej odcinku. Samorządowcy i przedsiębiorcy z wielu gmin północnej części regionu mówią w tej sprawie jednym głosem i piszą petycje do premiera Mateusza Morawieckiego, w której wyrażają swoje jednobrzmiące w zasadzie stanowisko.

Walka o przebieg trasy Via Carpatia w północnej części województwa podlaskiego rozpoczęła się ponad półtora roku temu. Na początku 2021 roku jako pierwsi walkę podjęli młodzi mieszkańcy z Suwałk i Augustowa. Rozpoczęli zbiórkę podpisów pod petycją „Tak dla drogi ekspresowej Suwałki – Augustów – Białystok”. I co za tym idzie, chodziło im o to, aby przebieg ekspresówki z Białegostoku wiódł właśnie przez te miasta i mniejsze miejscowości po trasie aż do granicy z Litwą.

Dlaczego trasa Suwałki-Augustów-Białystok? Podanych było wiele powodów, które uzasadniały petycję, pod którą podpisało się w ciągu kilku miesięcy blisko 6 tysięcy mieszkańców. Przypominamy je poniżej:

-·najkrótszy wariant drogi ekspresowej przebiegającej w całości przez Województwo Podlaskie;

-·komunikacja dużej części województwa;

-·połączenie dwóch największych miast województwa;

-·ułatwienie mieszkańcom nauki, studiowania oraz pracy między miejscowościami i stolicą województwa;

-·łatwiejszy dostęp do urzędów, szpitali, obiektów usługowych i handlowych znajdujących się w Białymstoku;

-·przyciągnięcie mieszkańców Polski na północny-wschód i rozwój turystyki oraz lokalnych przedsiębiorców;

-·ekologia i ochrona środowiska (przebicie się w najwęższym punkcie Biebrzańskiego Parku Narodowego, krótsza trasa – mniejsze zużycie paliwa i krótszy czas emisji spalin);

-·przeniesienie tranzytu z dala od zabudowań;

-·połączenie Województwa Podlaskiego ze wschodnią częścią Polski – Województwem Lubelskim i Podkarpackim, aż na Słowację.

Tylko, że przebieg trasy to jedno, a jej parametry to drugie. I tu postulaty też są jasne. Trasa powinna być ekspresówką – zarówno zdaniem mieszkańców, jak i samorządowców. Oni bowiem także zabierali wyraźnie głos, który był spójny także z Podlaskim Zespołem Parlamentarnym. Ten zespół składa się z podlaskich parlamentarzystów wszystkich opcji politycznych. W petycji skierowanej do premiera, ministra infrastruktury i Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad wyraźnie postulowano o przebieg Via Carpatii z Białegostoku przez Augustów i Suwałki do granicy z Litwą w parametrach drogi ekspresowej.

Teraz swoje zdanie wyrazili jeszcze przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą w północnej części województwa podlaskiego. Bo trzeba wiedzieć, że jeszcze przed weekendem, oprócz Prezydenta Suwałk, w konferencji wzięli udział wójtowie, burmistrzowie oraz starostowie, którzy zarządzają jednostkami samorządu terytorialnego na trasie przebiegu drogi krajowej nr 8. Wszyscy mówili jednym głosem – o potrzebie budowy transgranicznej trasy we wspomnianym wariancie z Białegostoku przez Augustów i Suwałki do granicy z Litwą, w parametrach drogi ekspresowej – czyli po dwa pasy ruchu w każdym kierunku.

Przedsiębiorcy, którzy napisali swoje stanowisko w sprawie krajowej ósemki, mającej być częścią Via Carpatii, w zasadzie mówią jednym i tym samym głosem, co samorządowcy i mieszkańcy. Wskazują również na zagrożenia realizacji trasy w innym przebiegu, który cały czas przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad jest brany pod uwagę. Zwracają uwagę zresztą, że ten inny wariant jest pozamerytoryczny, lansowany przez osoby kierujące się prawdopodobnie prywatnymi intencjami.

Drugim czynnikiem, który ma podstawowe znaczenie i powinien sam w sobie przesądzać o decyzji w sprawie kształtu sieci dróg ekspresowych w tej części Polski jest bezpieczeństwo naszego kraju wobec zagrożenia ze strony Rosji. Drogi zawsze miały i nadal mają znaczenie militarne. Należy pilnie przywrócić pierwotnie planowany i rekomendowany przez św. pamięci Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Lecha Kaczyńskiego przebieg drogi Via Carpatia, która dzisiaj nosi Jego imię, na terenie województwa podlaskiego tak, aby prowadziła ona z południa Europy wzdłuż całej wschodniej granicy Polski do krajów bałtyckich i Skandynawii w ramach obecnego i przyszłego obszaru NATO i Unii Europejskiej, a nie tworzyła potencjalnego korytarza łączącego Obwód Kaliningradzki (Rosja) z Białorusią (i dalej z Rosją) w pobliżu tzw. przesmyka suwalskiego. Ten potencjalny korytarz to droga Kuźnica – Sokółka – Knyszyn – Ełk – Kowale Oleckie – Gołdap – Gusiew” – wskazują przedsiębiorcy w stanowisku, jakie przekazali już do premiera Mateusza Morawieckiego.

Podkreślają także i to, że z ich punktu widzenia należy uznać czynnik gospodarczy, który przewija się między innymi w sprawnym transporcie. Bezpieczny i terminowy transport surowców, materiałów i wyrobów jest ważnym elementem prawidłowego funkcjonowania firm, który daje podstawę do ich dalszego rozwoju. Przedsiębiorcy zauważają, że przyjęte rozwiązania w wariancie przebiegu trasy, o który się dopominają, nie stanowią konkurencji dla linii kolejowych, bo te są alternatywnym uzupełniającym środkiem transportu.

Jest jeszcze jeden bardzo istotny czynnik, na który zwracali uwagę samorządowcy i parlamentarzyści. Teraz odnieśli się też do niego przedsiębiorcy. Mianowicie to, że z analizy Generalnego Pomiaru Ruchu 2020/2021 jednoznacznie wynika, że obciążenie ruchem pojazdów ciężarowych drogi Białystok – Augustów jest ponad 4,5 razy większe od obciążenia drogi Białystok – Grajewo (i dalej Ełk), co ewidentnie wskazuje, który z tych korytarzy transportowych jest istotniejszy dla naszego kraju i powinien być traktowany priorytetowo. I wskazują tak samo jak mieszkańcy, samorządowcy i członkowie zespołu parlamentarnego, że jedyny i właściwy przebieg trasy Via Carpatia powinien być zrealizowany w przebiegu drogi ekspresowej w wariancie 4: Knyszyn – Korycin – Suchowola – Sztabin – Augustów – Białystok – Raczki po trasie drogi krajowej nr 8.

(Cezarion/ Foto: GDDKiA)

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo fakty.bialystok.pl




Reklama
Wróć do