
22 nowatorskie projekty naukowe i społeczne, w tym artykuły, filmy i ebook - taki jest efekt współpracy 22 uczniów z 13 naukowcami z Uniwersytetu w Białymstoku, którzy wzięli udział w drugiej edycji programu tutorskiego "Uczeń jako badacz, naukowiec i odkrywca". W środę, 12 czerwca 2024 r., młodzi badacze i ich tutorzy wzięli udział w II Forum Tutoringu.
Jan Kropiwnicki z Technikum Programistycznego Infotech wziął udział w programie tutorskim po raz drugi. Wspólnie z Sabiną Fiedorowicz, uczennicą LO w Dąbrowie Białostockiej i pod opieką naukową prof. dr. hab. Edwarda Piotrowskiego z Wydziału Fizyki UwB, realizował projekt pt. "Złudzenia umysłu kontra symulacje: ciągi losowe - metody Monte Carlo, język Maxima".
Wybrałem tego samego opiekuna, aby nawiązać do tematu z pierwszej edycji programu. Badaliśmy gry losowe poprzez symulacje komputerowe. Spotykaliśmy się głównie online, co dwa tygodnie. Jeżeli interesuje nas jakiś temat, to zdecydowanie lepiej jest uczestniczyć w programie tutorskim, niż siedzieć w szkolnej ławce i bezmyślnie zakuwać. Tutaj mamy naukę w praktyce - mówi Jan Kropiwnicki.
Inny uczeń, Patryk Stelmaszek z I Liceum Ogólnokształcącego im. C.K. Norwida w Bydgoszczy, zajął się z kolei dyplomacją energetyczną Francji i Niemiec, a temat rozwijał wspólnie z dr hab. Oksaną Voytyuk, prof. UwB z Wydziału Stosunków Międzynarodowych.
To był wspaniały czas, bardzo owocny, wzbogacający mnie wewnętrznie, jeżeli chodzi o wiedzę. Cieszę się, że wybrałem ten temat, a moją mentorką została pani profesor - osoba o ogromnym doświadczeniu i wiedzy. Pani profesor potrafiła się tą wiedzą dzielić, to była dyskusja, wymiana zdań. Wspaniali naukowcy są w Białymstoku - podkreśla Patryk Stelmaszek.
Z panem Patrykiem współpracowało nam się doskonale. Taka praca z uczniem to przyjemność i satysfakcja - dodaje dr hab. Oksana Voytyuk, prof. UwB.
Efekty swojej pracy młodzi badacze zaprezentowali podczas II Forum Tutoringu, które odbyło się 12 czerwca na Wydziale Nauk o Edukacji UwB przy ul. Świerkowej. Wzięli w nim udział tutees i tutorzy, a także przedstawiciele szkół średnich i uniwersyteckich wydziałów.
Do II edycji programu tutorskiego "Uczeń jako badacz, naukowiec i odkrywca" zgłosiło się 33 uczniów z 11 szkół z Białegostoku, Grajewa, Dąbrowy Białostockiej, Łomży i Bydgoszczy. Ostatecznie projekty naukowe i społeczne realizowało 22 młodych badaczy pod opieką 13 tutorów z sześciu wydziałów: Ekonomii i Finansów, Fizyki, Nauk o Edukacji, Prawa, Socjologii, Stosunków Międzynarodowych, Studiów Kulturowych.
W czasie tego projektu spotkaliśmy się, mam nadzieję, z przekonaniem zarówno dyrektorów i nauczycieli ze szkół, jak i tutorów z naszego uniwersytetu, że warto. Że to co robimy, nie jest eksperymentem, nie jest ekstrawaganckim czynem z powodu braku zajęć, ale wielkim dziełem, odpowiedzialnym, ponieważ zareagowaliśmy na pasje, na talenty, na potrzeby naszych młodych badaczy. Dzięki temu nie zaprzepaściliśmy wielkiej szansy, bo nie ma uniwersytetu, studentów, a później wybitnych profesorów, jeżeli ktoś pierwszy nie powie: nadajesz się. Nie ma takich sukcesów, jeżeli będziemy podcinali skrzydła - mówił, witając gości, dr hab. Krzysztof Korotkich, prof. UwB. prorektor uczelni ds. kształcenia.
Zwracając się do uczniów przypominał, że program tutorski nie jest tylko dla tych z bardzo dobrymi ocenami.
W tym projekcie uczestniczą uczniowie, którzy mają dwójki i trójki. To nie jest plebiscyt uczniów ze świadectwami z czerwonym paskiem. Bo można być naprawdę miernym z przedmiotów ścisłych, ale geniuszem z przedmiotów humanistycznych. Obserwujcie się wzajemnie, bo wtedy można podpowiedzieć koledze, koleżance, że jest takie miejsce, w którym mogą coś zrobić więcej dla siebie. Gdy zaczyna się od siebie, skorzystają wszyscy wokół - podkreślał prorektor Krzysztof Korotkich.
Podczas Forum uczniowie i naukowcy mieli okazję opowiedzieć nad czym pracowali, jakimi metodami i jakie wyciągnęli wnioski. A realizowane były takie tematy jak: „W co rodzice i dziadkowie grali, kiedy byli mali", „Emocje są po Twojej stronie, czyli jak sobie
radzić w trudnych sytuacjach?”, „Współczesne problemy demograficzne UE”, „Czy warto jeszcze wychodzić z domu? Praktyki uczestnictwa w kulturze we współczesnej Polsce”, czy "Wszystkie końce świata, które znamy. Postapokalipsa w tekstach kultury XX i XXI wieku".
Ten ostatni temat realizowała Eliza Borowska z I LO w Białymstoku, a jej naukowym opiekunem była dr Karolina Wierel z Wydziału Studiów Kulturowych.
Czytałyśmy albo oglądałyśmy poszczególne teksty, a potem o nich rozmawiałyśmy. Efektem naszej współpracy jest praca pisemna, którą będziemy chciały opublikować w czasopiśmie naukowym. To mnie bardzo cieszy, bo czuję, że bardzo się rozwinęłam, jeżeli chodzi o formułowanie moich myśli, o naukowy sposób myślenia, taki bardziej badawczy, krytyczny - opowiada Eliza Borowska.
Tutoring to przede wszystkim metoda indywidualnej pracy z podopiecznym, czyli regularne, bezpośrednie spotkania, gdzie spotyka się mistrz, czyli tutor z tutee, czyli podopiecznym. Program służy rozwijaniu pasji naukowo - badawczych uczniów, ale także wspieraniu takich umiejętności, jak argumentacja, obrona własnych poglądów, sztuka wystąpień publicznych, pisanie prac pisemnych. Program ma też pokazywać specyfikę studiowania i pracy naukowej na uniwersytecie.
(PW)
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie