Reklama

Via Carpatia na Podlasiu: cała po 2031, ale część przed 2026

29/06/2024 15:40

Białostocki oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad poinformował, że podlaska część Via Carpatia zaczyna nabierać realnego kształtu i znany jest już termin jej zakończenia. Większość ekspresówki S19 jest już w budowie i ma zostać zakończona do 2028 roku. Najbardziej zaawansowane sa trzy odcinki na północ od Białegostoku. W sumie Via Carpatia na Podlasiu ma liczyć 246,5 kilometrów (25,6 jest już w eksploatacji), a całość ma być oddana do użytku nie później niż do 2031 roku.

Via Carpatia to międzynarodowy szlak łączącego Europę Północną i Południową. W Polsce trasa ta będzie miała ponad 700 km. W skład szlaku Via Carpatia wchodzą odcinki dróg ekspresowych S61, S16 i S19 przebiegające przez teren pięciu województw - podlaskiego, warmińsko-mazurskiego, mazowieckiego, lubelskiego i podkarpackiego. Droga ma biec od granicy z Białorusią w Kuźnicy Białostockiej przez Bielsk Podlaski i dalej na południe przez województwa lubelskie i podkarpackie aż do granicy ze Słowacją w Barwinku. 

Na Podlasiu do 2028 roku ma zostać zbudowane 177 kilometrów ekspresówki. Białostocki Oddział GDKiA wskazuje, że najbardziej zaawansowane są trzy odcinki: Krynice - Dobrzyniewo - Białystok Zachód (10 km), Czarna Białostocka - Białystok Północ (13 km) oraz Białystok Północ - Dobrzyniewo (9,47 km). Nie tylko rozstrzygnięto tu już przetargi, ale wykonawcy już w marcu przystąpili do intensywnych prac budowlanych. Wartość tej części Via Carpatia to 1,072 miliarda złotych. Komplikacje są przy budowie odcinka Sokółka - Czarna Białostocka, gdzie GDKiA ma problemy z podpisaniem umowy z wykonawcą: wygrała firma Stecol, ale jej konkurenci najpierw odwołali się do Krajowej Izby Odwoławczej, która podtrzymała decyzję GDKiA, a następnie złożyli skargę do sądu. 

Problemy są natomiast z częścią Via Carpatia na południe od Białegostoku. Tutaj GDKiA buduje drogę od granicy województwa aż do Białegostoku. Odcinek Haćki – Bielsk Podlaski jest pierwszym fragmentem S19 na południe od Białegostoku, którego budowa już wystartowała. Inwestycja przewiduje budowę 9 km drogi ekspresowej S19 i 2,2 km drogi krajowej nr 66 w standardzie drogi głównej przyspieszonej i ma zakończyć się do końca 2025 roku. w ramach budowy tego właśnie odcinka mają powstać dwa węzły drogowe: Bielsk Podlaski Północ i Bielsk Podlaski Zachód, a powstała w ten sposób obwodnica miasta ma wyprowadzić ruch tranzytowy z centrum Bielska. 

Niestety ciągle nie rozpoczęła się jeszcze budowa odcinka Białystok Zachód - Ploski, bo złożona została skarga na warunki budowy tego odcinka. Nie wiadomo kiedy sprawa zostanie rozstrzygnięta i to mocno opóźnia budowę tego odcinka. Sprawę rozpatruje Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Warszawie, do którego trafiło odwołanie od kolejnej decyzji środowiskowej. Nieoficjalnie GDKiA wskazuje, że budowa tego odcinka może przeciągnąć się poza rok 2030. 

Drogowcy ciągle czekają na decyzje środowiskowe na pięciu odcinkach S19: Bielsk Podlaski Zachód – Boćki (12,2 km), Boćki – Malewice (15,9 km), Malewice – Chlebczyn (25,1 km) oraz Deniski-Haćki (most na Narwi z dojazdami - 3,9 km). Z kolei w sądzie administracyjnym toczą się sprawy decyzji środowiskowych dla kolejnych trzech odcinków: Białystok Zachód - Białystok Księżyno (16,6 km), Białystok Księżyno - Białystok Południe (8 km S19 oraz ok. 13,8 km DK65), Białystok Południe - Wojszki (11,2 km)

Oznacza to, że podlaska część Via Carpatii w całości będzie przejezdna najwcześniej w 2030 roku, choć większa część tej drogi (zwłaszcza ta na północ od Białegostoku) powinna powstać nieco wcześniej. 

(Przemysław Sarosiek/ Foto: GDDKiA)

Aktualizacja: 03/07/2024 04:27
Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo fakty.bialystok.pl




Reklama
Wróć do