
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad oddział w Białymstoku podpisała już umowę na projekt i budowę odcinka drogi ekspresowej S19 od węzła Białystok Południe do Plosek o długości prawie 13 km. To pierwszy z dziesięciu fragment międzynarodowej trasy Via Carpatii w województwie podlaskim, który przechodzi do etapu realizacji.
GDDKiA w Białymstoku do końca roku planuje jeszcze podpisanie umów na kolejne odcinki tej drogi. W tym ten najważniejszy dla stolicy Podlasia, bo stanowiący w końcu prawdziwą obwodnicę Białegostoku.
Były przetargi, są umowy
- Dotrzymujemy słowa i rozpoczynamy proces realizacji Via Carpatii na Podlasiu! Wyrównujemy szanse regionów Polski, a zarazem tworzymy międzynarodowy korytarz transportowy – powiedział wiceminister infrastruktury Rafał Weber.
- Podpisana dziś umowa na odcinek od węzła Białystok Południe do Plosek nad Narwią, to pierwsza z trzech najbliższych umów na realizację trasy S19 w woj. podlaskim. Jeszcze w tym roku planujemy podpisać kontrakty z wykonawcami odcinków Księżyno – Białystok Południe (wraz z DK65 do Grabówki) oraz Białystok Zachód – Księżyno. W ten sposób w realizacji będzie już cała tzw. południowa obwodnica Białegostoku wraz z wylotem w stronę Bielska Podlaskiego – powiedział Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.
Jak już informowaliśmy i to dość dawno temu, ta obwodnica, która faktycznie wyprowadzi ruch tranzytowy z miasta, zamiast go wprowadzać, będzie przebiegała w odległości około 500 metrów od tak zwanej obwodnicy śródmiejskiej, czyli oddanej nieco ponad rok temu do użytku Trasy Niepodległości. W każdym razie GDDKiA planuje wkrótce kolejne działania w związku z budową Via Carpatii w naszym regionie.
- W pierwszej połowie 2021 r. planujemy podpisanie umów na pozostałe odcinki S19 w województwie podlaskim, na które w tym roku ogłosiliśmy przetargi – dodał szef GDDKiA.
Eska nad Narwią
Odcinek Białystok Południe (bez węzła) – Ploski nad Narwią ma długość 12,73 km. Droga będzie miała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu. Rodzaj konstrukcji nawierzchni - beton czy asfalt – to wybierze już sam wykonawca. Zadanie obejmować będzie też budowę 16 obiektów inżynierskich, w tym 160-metrowego mostu nad doliną Narwi i osiem przejść dla zwierząt. Na tym fragmencie S19 zaplanowany został węzeł Zabłudów, zapewniający relację Białystok – Zabłudów – Juchnowiec Kościelny. To kluczowe rozwiązanie drogowe dla dobrego dojazdu do Białegostoku.
Wykonawcą zadania o wartości 396,9 mln zł jest firma Mota Engil Central Europe.
Harmonogram prac
III/IV kwartał 2021 r. - złożenie wniosku o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID)
II kwartał 2022 r. - uzyskanie decyzji ZRID
2022-2024 - lata realizacji
Dane techniczne
Przekrój docelowy - 2x2
Liczba i szerokość pasów ruchu - 2 x 2 x 3,5 m
Pas dzielący wraz z opaskami - min. 5 m
Prędkość projektowa - 120 km/h
Pas awaryjny - 2,5 m
Kategoria ruchu - KR 6
Obciążenie nawierzchni – 11,5 t/oś
(Źródło i foto: GDDKiA/ Agnieszka Siewiereniuk – Maciorowska)
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie