Atutami zakupów internetowych wskazywanymi przez miliony osób kupujących online na całym świecie są przede wszystkim: szeroka oferta, możliwość sprawdzenia ceny w dziesiątkach sklepów, szybkość zakupów i wygoda. Pamiętajmy, że aby czerpać w pełni z komfortu kupowania w sieci, dobrze jest znać swoje prawa, które w większym stopniu chronią kupujących w internecie niż w sklepach tradycyjnych.
Przed dokonaniem zapłaty zostaniesz poinformowany przez sprzedawcę o całkowitej cenie, jaką zapłacisz za zakupy bądź usługę. Nie chodzi tylko o cenę produktu, również o pozostałe koszty, m.in. koszt dostawy czy należny podatek. Sprzedawca nie obciąży Cię dodatkowymi opłatami, o których nie zostałeś poinformowany przed zakupem. Dodatkowo powinieneś otrzymać informację o miejscu i sposobie składania reklamacji, a także prawie odstąpienia od umowy.
Mogę zwrócić towar bez podania przyczyny i dostanę pieniądze z powrotem
W terminie dziesięciu dni kalendarzowych masz prawo zwrócić towar bez podania przyczyny rezygnacji. Pamiętaj: ten czas rozpoczyna się w momencie dostarczenia towaru, a nie zakupu. Dzięki temu nie musisz się spieszyć, możesz w komfortowych, domowych warunkach sprawdzić produkt. Tego prawa nie mamy kupując w sklepie stacjonarnym, gdzie tylko od nastawienia sklepu zależy, czy przyjmie on towar z powrotem, czy nie. Jeśli zmienisz zdanie i będziesz chciał zwrócić towar kupiony w sklepie internetowym, wystarczy poinformować o tym sprzedawcę. Nie musisz podawać przyczyny. Sprzedawca nie naliczy dodatkowych opłat za zwrot towaru. Po poinformowaniu sklepu o chęci zwrotu wystarczy odesłać towar w ciągu czternastu dni. Otrzymasz zwrot pieniędzy zarówno za produkty, jak i koszt dostawy pod wskazany w zamówieniu adres.
Dziesięć dni to minimum ustawowe na zwrot bez podania przyczyny, jednak są sklepy internetowe, które zwiększają ten czas. Bdsklep.pl – supermarket on-line wydłużył prawo zwrotu do trzydziestu dni.
– Sprzedajemy tylko markowe produkty, najlepszych marek, dlatego nie ma powodu, dla którego mielibyśmy ograniczać czas na ewentualny zwrot do minimum ustawowego. Klienci ufają naszej jakości – zdradza Rafał Jackiewicz, kierownik ds. marketingu w bdsklep.pl.
Mam prawo do reklamacji
Czasami zdarza się, że produkt jest uszkodzony już w momencie dostarczenia, bądź próby uruchomienia. – Nie ma tutaj różnicy, czy został nabyty przez internet, czy w sklepie stacjonarnym. Jest to wada produktu, która uniemożliwia jego wykorzystanie w celu, w jakim został wyprodukowany – podkreśla Jackiewicz.
Prawo do reklamacji wynika w tym przypadku z niezgodności towaru z umową. Sprzedający odpowiada z tego tytułu przez dwa lata od chwili zakupu. Nie zwlekaj – gdy tylko zauważysz, że produkt jest uszkodzony, zgłoś to. Mimo że masz na to dwa miesiące od dnia wykrycia niezgodności, zrób to niezwłocznie, bo po przekroczeniu tego czasu stracisz prawo do tego rodzaju reklamacji. Sprzedawca ustosunkuje się do reklamacji w terminie do czternastu dni kalendarzowych; jeśli tego nie zrobi, reklamację automatycznie traktuje się jako uzasadnioną.
– Pamiętajmy, że nie musimy posiadać paragonu fiskalnego. Wystarczy np. wyciąg z rachunku bankowego czy e-mail potwierdzający przyjęcie pieniędzy. Zakupy internetowe pozostawiają więcej śladów transakcji niż zakupy tradycyjne – komentuje kierownik marketingu bdsklep.pl.
Sprzedawca naprawi lub wymieni produkt bezpłatnie. Kiedy nie jest w stanie spełnić tych wymagań, możemy ubiegać się o zwrot pieniędzy. Pamiętajmy: jeśli reklamujemy towar i wysyłamy go do sprzedawcy, to on pokrywa koszty przesyłki w obie strony.
Komentarze opinie