
Każdego dnia dokonujemy płatności internetowych. Rzadko zastanawiamy się jednak co zrobić, jeśli wykonamy błędny przelew. Czy można taką płatność anulować? Istnieje kilka sposobów na cofnięcie przelewu. Jedną z nich jest kontakt z bankiem i poproszenie o pomoc. Błędny przelew możemy także cofnąć samodzielnie, korzystając z bankowości mobilnej. Jakie są najczęstsze przyczyny nieprawidłowych płatności?
Czy można anulować przelew bankowy?
Dokonując płatności online czy zapłaty za zakupy może się zdarzyć, że błędnie wypełnimy formularz przelewu. Co jeśli pieniądze zostaną już wysłane z naszego konta na rachunek odbiorcy? Przede wszystkim nie należy panikować. Warto jeszcze raz sprawdzić, czy płatność na pewno jest błędna i które dane zostały wprowadzone nieprawidłowo. Następnie należy skontaktować się z naszym bankiem, aby dowiedzieć się, czy można anulować przelew. Nie jest to możliwe w każdym banku i w przypadku każdej okoliczności. Jednak nowelizacja Ustawy o prawie bankowym, która została podpisana w 2018 roku, nakazuje bankom niesienie pomocy klientom właśnie w takiej sytuacji. Instytucja musi więc skontaktować się z odbiorcą płatności i poinformować go, że otrzymał błędną płatność. Procedura może trwać do 3 dni. Osoba, która odebrała błędny przelew ma na jego zwrot aż 30 dni. Przelew zwrotny dokonywany jest na specjalnie stworzony do tego celu rachunek techniczny. Pieniądze z tego konta zostaną przelane na nasze konto osobiste w ciągu jednego dnia roboczego. Co ważne, za zwrot pieniędzy bank nie będzie pobierał żadnych opłat.
Jak cofnąć przelew?
Jeśli błędny przelew dotarł już do odbiorcy, musimy szybko skontaktować się z naszym usługodawcą i poprosić o rozwiązanie sprawy. Pamiętajmy, że na czas dotarcia przelewu do odbiorcy wpływa kilka czynników, m.in. to, czy realizujemy przelew krajowy, czy dokonujemy transakcji międzynarodowej z użyciem kodu SWIFT. Czas przelewu pieniędzy pomiędzy polskimi rachunkami zależy od godzin sesji bankowych. To godziny księgowania płatności. W wielu bankach możemy anulować błędny przelew w trakcie oczekiwania na jego dotarcie do odbiorcy. Jak cofnąć przelew? Oto kilka sposobów:
Anulowanie przelewu jest nie tylko czasochłonne, ale również kosztowne. Koszt usługi znajdziemy w tabeli “opłaty i prowizje” naszego usługodawcy. Opłata będzie jednak nieodczuwalna, jeśli błędny przelew dotyczy naprawdę dużej kwoty pieniędzy.
Błędny przelew internetowy - najczęstsze przyczyny
Do wykonania płatności internetowych często potrzebujemy różnych danych. Są to nie tylko kody BIC, kody CVV pochodzące z karty płatniczej, ale również kody SMS, które służą zabezpieczeniu transakcji. Jeśli robimy przelew bankowy, musimy pamiętać o podaniu danych odbiorcy płatności. Najważniejszą informacją dla banku jest jego numer konta. Składa się on z 26 cyfr. Błędny zapis jednej z nich sprawia, że nasz przelew trafia do niewłaściwej osoby. Warto wiedzieć, że nawet jeśli dane osobowe odbiorcy przelewu, takie jak imię, nazwisko czy adres wpisane są prawidłowo, nieprawidłowy numer rachunku sprawi, że pieniądze trafią do niewłaściwej osoby. Dzieje się tak dlatego, że bank nie ma obowiązku sprawdzania danych osób, do których kierowana jest płatność. Weryfikacji poddawane są tylko te przelewy, które są podejrzane ze względu na ich kwotę lub tytuł. Za najczęstsze przyczyny błędnych przelewów uznaje się:
Jeśli podamy mniej niż 26 cyfr w polu “numer rachunku”, płatność nie zostanie dokonana. Istnieje szansa, że bank poinformuje nas o braku pełnych danych do przelewu i będziemy mogli naprawić swój błąd.
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie