
Kabotaż, inaczej przewóz kabotażowy, to termin, który znany jest każdemu, kto zajmuje się transportem międzynarodowym. Kabotaż to zarobkowy transport ładunków na terenie danego kraju, do którego wykorzystywany jest pojazd zarejestrowany w innym kraju. Jak wygląda kwestia kabotażu w Niemczech oraz jak dostać pozwolenie na przewóz kabotażowy?
Kabotaż transportowy - sposób na dobre zarobkiKabotaż to forma zarobkowania, która popularna jest w transporcie międzynarodowym. Kabotażu może podjąć się każdy, kto posiada działalność zarejestrowaną w jednym z krajów UE lub krajów EFTA oraz ma licencję transportową uprawniającą go do przewozów międzynarodowych. Transport kabotażowy może być realizowany zarówno samochodem ciężarowym jak i autem dostawczym, a ogólnie zasady kabotażu ujęte są prawnie w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) Nr 1072/2009 z 2009 roku.
Transport kabotażowy rozpoczyna się wówczas, gdy kierowca przewiózł i całkowicie lub częściowo rozładował już ładunek, a w drodze powrotnej chce uniknąć tzw. pustego przebiegu, tym samym optymalizując procesy dostaw. Mówiąc najprościej - kabotaż pozwala przewoźnikom optymalizować trasy, unikać "pustych" kursów oraz dostarczać większej ilości usług transportowych potencjalnym klientom.
Kabotaż to sposób na zdobycie nowych rynków oraz na kształtowanie niższych cen, co przekłada się na większą ilość klientów. Transport kabotażowy to także mniejsze kwoty dotyczące opłat drogowych oraz większa liczba załadunków, a więc więcej zleceń i lepsze zarobki.
Kabotaż w Niemczech 2022Jeśli jesteś przedsiębiorcą, który ma za cel świadczyć usługi transportu kabotażowego w Niemczech, musisz znać najnowszy pakiet zmian prawnych dotyczący tego typu transportu. Jedna z nowych zasad mówi o tzw. 4 dniach "cooling off", a więc czterodniowym okresie "zamrożenia" pojazdu między kolejnym transportem kabotażowym.
Postawiono także dużo większy nacisk na ochronę wewnętrznych rynków transportowych poszczególnych krajów UE, dlatego w życie weszły także nowe obowiązki dotyczące dokumentacji. Dokumentacja transportowa może być prowadzona elektronicznie i musi być ona do wglądu do 4 dni wstecz na żądanie danego organu. Dokumenty te dotyczą oczywiście przewozu międzynarodowego dokonywanego przez przewoźnika oraz każdego kolejnego zaplanowanego kabotażu.
Prawo transportowe może być zawiłe i zdawać się trudne. Odpowiednie firmy pomagają przedsiębiorcom odnajdywać się w międzynarodowym środowisku, zaznajamiać się z prawem oraz ułatwiać prowadzenie międzynarodowej działalności, także z zakresu transportu i kabotażu.
Artykuł powstał we współpracy z pla.partners
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie